0:00
0:00
Audit Jana Macháčka7. 12. 20094 minuty

Tvrdá pomoc a pondělní střepy

Astronaut
Jan Macháček Autor: ilustrace: Pavel Reisenauer

Týdeník The Economist přinesl v rubrice Economic focus zajímavý článek na téma tzv. defaultu (vyhlášení platební neschopnosti či neschopnosti dostát závazkům) některých jednotlivých zemí eurozóny.

↓ INZERCE

Nejvíce se v poslední době mluví o Řecku. Copak bude následovat? Nechá se v tom Řecko samo vykoupat nebo mu někdo nakonec pomůže?

Autory článku napadla dobrá věc. Přirovnat situaci k záchrannému plánu pro město New York z roku 1975.

Federální pomoc pro New York, kterou prezident Gerald Ford nejprve odmítal, nakonec přišla, protože hrozilo, že bankrot města by mohl vyvolat i systémové potíže bank, ale nebylo to vykoupení ledajaké. Na mnohé věřitele se nedostalo, město muselo tvrdě propouštět, omezit veřejné služby, zmrazit platy, zastavit investiční projekty a zvýšit daně, aby federální půjčky mohly být vráceny.

Pomoc či vykoupení (bail out) může mít zkrátka velmi tvrdé podmínky. Pořád je to ale lepší než odchod z eurozóny a devalvace, což by zadluženou zemi přišlo nesmírně draho. The Economist tomu říká „hard bail out“ (tvrdá pomoc).

Ještě před necelým rokem se zdálo, že americká centrální banka (Fed) by ve světle zkušeností s finanční krizí mohla – podobně jako nedávno Česká národní banka – posílit, a že kromě nejmocnější měnové instituce světa by se mohla stát tzv. superregulátorem a sjednotit pod svou střechu další čtyři roztříštěné a rozdrobené americké regulátory. Nyní to vypadá, že by naopak o své pravomoci v oblasti bankovního dohledu mohl Fed spíše přijít. Více ve Financial Times.

Šéf Fedu Ben Bernanke je hodnocen spíše pozitivně za to, že pomohl odvrátit opakování Velké deprese, úloha Fedu v oblasti bankovní supervize před vypuknutím krize naopak hodnocena dobře není. Nicméně dobře z toho nevychází ani žádný další americký regulátor a už vůbec Komise pro cenné papíry (Security and Exchange commission). Otázka je, jestli se Amerika vůbec nějaké regulatorní reformy v oblasti institucí dočká. Tamější kongres totiž v posledních dvaceti letech neschválil vůbec žádnou reformu státních institucí, která by stála za řeč.

V témže listě mne zaujal článek na téma ekonomik Spojených arabských emirátů a ekonomik v Zálivu vůbec. Článek zdůrazňuje, že tamější ekonomiky jsou zdravé, pokouší se diverzifikovat ekonomiky, mají obrovské rezervy a jejich investiční plány většinou odpovídají cenám ropy okolo 40 dolarů za barel. Takže uvidíme.

Víme, že dnes se skoro všechno vyrábí v Číně či Asii. Kdo ale slyšel, že by se něco (v množství, které stojí za řeč) vyrábělo v Africe? Světová banka se to rozhodla změnit a spolu s čínskou vládou vyhlásila program industriálních zón, které by měly pomoci nastartovat v Africe růst podobný tomu, který vytáhl z bídy africké státy. Čína by mohla k těmto investicím použít svoje obrovské devizové rezervy a suverénní fondy.

Může se něco takového povést alespoň do určité míry? Je jisté, že to nepůjde bez potíží. Opozice přijde z Číny, protože tamější vnitrozemské regiony soustavně žádají centrální vládu o větší podíl na výrobní kapacitě. Bránit se budou i mnohé africké vlády, které budou tvrdit, že to je nová kolonizace.

Nápad s Čínou má ale svou logiku. Pokus o industrializaci Afriky se totiž nemůže opírat o soukromé investory z Ameriky či Evropy, pro jejichž rozhodnutí stojí vždy na prvních místech politická stabilita, bezpečnostní situace a řekněme kulturní návyky pracovní síly.

Státní investoři čínského autoritativního režimu si v tomto ohledu mohou dovolit nesrovnatelně větší riziko. A lze se též spolehnout na to, že čínský tisk nebude psát nic o tom, že někdo někoho někde vykořisťuje.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].