Jak zvednou prestiž opery
Národní divadlo má konečně nového šéfa Ondřeje Černého a ten přivádí na místo vedoucího opery překvapivou osobnost: Jiřího Heřmana (31). Tento mladý režisér, jenž osvědčil své umění například v Divadle J.K.Tyla v Plzni (opera Samson a Dalila) a za dva měsíce se ukáže také v Národním.
Národní divadlo má konečně nového šéfa Ondřeje Černého a ten přivádí na místo vedoucího opery překvapivou osobnost: Jiřího Heřmana (31). Tento mladý režisér, jenž osvědčil své umění například v Divadle J.K.Tyla v Plzni (opera Samson a Dalila) a za dva měsíce se ukáže také v Národním (premiéra Monteverdiho opery Orfeus), má již plán, jak zvýšit prestiž svěřeného souboru, který byl prý minulým vedením přetížen, a tak se nemohl vyhnout jisté šmíře. Heřman sníží počet premiér na pět ročně a zaměří se na propracovanost.
To by mohlo fungovat, ne nadarmo se říká, že méně je někdy více. Dále osloví světové režiséry a choreografy, aby v Národním vytvořili nové inscenace. Za zmínku jistě stojí německá choreografka Sasha Waltz, která by měla za dva roky spolupracovat na inscenaci Purcellovy opery The Fairy Queen. Heřman uvažuje rovněž o spolupráci s fenomenálním japonským tanečníkem a choreografem Saburo Teshigavarovou a Jiřím Kiliánem.
Díky novému šéfovi bychom se měli dočkat českých premiér některých nových oper, které se v posledních letech proslavily na světových pódiích. Jedená se především o L’Amour de loin finské skladatelky Kaiji Saariaho a o některá díla holandského skladatele Louise Andriessena. Prestiž souboru by se měla zvednout také koprodukcemi se špičkovými světovými operami. Na to ale soubor ještě není úplně připraven, zaostává například technika (o rozpočtu nemluvě). Heřman se ovšem alespoň o jednu prestižní koprodukci pravděpodobně pokusí.
Samostatnou kapitolou zůstává česká moderní a současná opera. Nový šéf připraví na prkna některá méně hraná díla českých skladatelů první poloviny dvacátého století (Foerster, Ostrčil) a pokusí se oslovit některé současné české skladatele a zadat jim vytvoření velkého operního díla. Máme se tedy na co těšit.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].