Meda Mládková si šla za svým a nikdy se nevzdávala
Mecenáška umění zemřela ve věku 102 let
“Ne. Prožila jsem krásný život.” Těmito slovy mi mecenáška umění Meda Mládková odpověděla nedlouho před svými pětadevadesátými narozeninami na otázku, jestli se bojí smrti. V rozhovoru jsme pokračovali. Pracoval jsem zrovna na životopisné knize o ní, mimo jiné mě proto zajímalo, jak v tak vysokém věku o smrti přemýšlí. “V křesťanského Boha přímo nevěřím, věřím však, že něco nad námi existuje. Něco, co dává pozemským věcem a našim životům řád a smysl. Často se také v duchu obracím k mému muži Janovi a povídám si s ním a říkám si, co by asi pověděl na to, jak si tu po jeho smrti bez něj počínám,” řekla na otázku, jestli věří v Boha, reinkarnaci, nebo je přesvědčená, že smrtí všechno končí. A pokračovala tak, jak to pro ni bylo typické: “Myslím, že by řekl: Medinko, děláš to dobře.” Tato slova můžeme zopakovat i nad zprávou, že zemřela v úterý nad ránem ve věku sto dvou let.
Byla sebevědomá, reagující bez známky jediného zaváhání. Na rozdíl od řady jiných lidí ale nešlo o plané vychloubání. Meda Mládková se měla právo pochválit: mimo hranice rodného Československa se prosadila stejně významně jako další nedávno zemřelá česká rodačka, pozdější ministryně zahraničí USA Madeleine Albright.
Ve washingtonském Georgetownu, v domě, kde Mládková prožila velký kus emigrace před komunistickou totalitou, ostatně bydlely od sebe jen několik ulic. A tehdy ještě ne tolik známá profesorka Georgetownské univerzity byla v salónu u své starší kamarádky častou návštěvnicí. Účastnila se zde debat a dýchánků, které Mládkovi pořádali. Scházela se u nich zajímavá společnost: od finančníka George Sorose přes umělce po legendárního diplomata a dalšího amerického ministra zahraničí Henryho Kissingera.
Přečtěte si více k tématu
Čtěte také: Cesta paní Medy
Mládkovi v Americe přitahovali: Jan byl úspěšný ekonom, jeden z ředitelů Mezinárodního měnového fondu, Meda mluvila zapáleně o umění, kterému už jako mladá propadla. Byli zábavní i svými protikladnými náturami: on byl spíše chladný, decentní, uměřený, zatímco ona rtuťovitá, výbušná, věčně chtěla po sobě a svém okolí víc. Mnohým to nepochybně dost lezlo na nervy, ale právě díky téhle vytrvalosti až urputnosti Mládková ve velkém světě nezapadla; navíc v době, která tomu u žen příliš nepřála.
Obecně vešla ve známost jako propagátorka jednoho z prvních světových modernistů Františka Kupky: jeho obrazy naplnily Museum Kampa, které po smrti manžela a po návratu do vlasti vybudovala. Ale pro mě vždy vyčnívala ještě něčím jiným. Za normalizace jezdila do Československa a skupovala obrazy a sochy komunisty zapovězených, nebo minimálně upozaděných umělců. Kromě kritiky je pro každého tvůrce důležité i uznání, respekt, povšimnutí, empatie. To vše jim Meda Mládková nákupy jejich děl dodávala - díky ní netvořili do zdi, měli důvod pracovat dál.
“Můj život by byl zřejmě úplně jiný, kdybych měla děti. Tím, že jsme je s manželem neměli, jsem veškerou svoji energii a lásku mohla napřít jinam. Do umění. Mě navíc vždycky vzrušovalo překonávat překážky, které se zdály nepřekonatelné. S každou další úspěšně zdolanou jsem se cítila sebejistější,” řekla mi, když jsem se zajímal, kde na to vše brala energii.
Řadu z nás sužují úzkosti, nejistoty. I Medy Mládkové jsem se proto ptal, jestli se nikdy nebála, necítila ztracená, nepochybovala o tom, co dělá. “Ne tak, abych to vzdala,” odvětila mi. Tohle na ní bylo snad vůbec nejnakažlivější: jít si za svým a nikdy to nevzdat.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].