0:00
0:00
Z nového čísla3. 7. 20093 minuty

Reklama se nedělá pro peníze

Do světa reklamy pronikl filmem „Peace Army“ pro OSN. V Barceloně natáčel spot pro Adidas, ve kterém hráli fotbalisté David Beckham nebo Brazilec Kaká, pro americké námořnictvo dělal spot „Limit“... Čeští diváci znají hlavně jeho festivalové znělky, které už třetím rokem připravuje pro Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech. Letos Ivan Zachariáš, světově uznávaný režisér filmové reklamy, zasedl i v hlavní porotě.

Museli vás Jiří Bartoška a Eva Zaoralová hodně přemlouvat, abyste se ujal role porotce?

Hodně, protože je divné sedět v hlavní porotě, když jsem nenatočil jediný celovečerní film. Jenže oni mi říkali: To je jedno, točíš a máš zkušenosti. Tak jsem navrhoval, ať si mě nechají jenom jako náhradníka a hledají dál. Jenže mi pak zavolali, že nikoho nemají. Já si toho ale samozřejmě vážím a jsem rád, že konečně jednou uvidím všechny soutěžní filmy, což se mi ještě nikdy nepovedlo. Těším se, že mě třeba něco nečekaně překvapí.

↓ INZERCE

Možná nejste režisér celovečerních filmů, ale třeba v reklamním spotu pro Stellu Artois jste natočil leteckou bitvu, která si v ničem nezadá s podobnými scénami v hollywoodském snímku Pearl Harbour nebo v Tmavomodrém světě Jana Svěráka … Mimochodem: kde jste ta stará letadla sehnali?

Přes letecké kluby v Anglii a na různá doporučení. Když jsme je převezli z Anglie do Čech, natáčelo se tady, vyděsili jsme se – byly to dokonalé kopie někdy z 60. let, letadla byla plátěná, neměla pevné kovové kostry. Naštěstí jsme našli dva staré anglické piloty, kteří s nimi uměli létat.

Kolik let těm pilotům bylo?

Něco kolem šedesáti, možná i víc. Když sedali za knipl, smáli se, že už nemají co ztratit. Jeden z nich má dokonce vlastní akrobatický letoun, se kterým jezdí na šílené slalomové soutěže, které se létají mezi nafukovacími brankami jen několik metrů nad nějakou vodou… Kupodivu jsme všichni přežili.

Proč kupodivu?

Nikdy jsme nevěděli, jestli letadla nespadnou. Šlo s nimi dělat jen pár manévrů, a protože ti chlapíci byli ostřílení profesionálové, snažili se z nich dostat, co to šlo. Drsné bylo taky třeba, když jsme se jedno z těch letadel snažili po „sestřelu“ s kamerou pronásledovat. Myslím, že ten volný pád byl i na hranici toho, co by se mělo normálně s vrtulníkem dělat.

V pointě toho spotu francouzský výčepní radši prozradí sestřeleného anglického pilota nacistům, než aby nechal přetéct půllitr. Jde o nadsázku, ale jak se na to Francouzi tvářili?

Stella Artois je naštěstí belgické pivo a my jsme se klientů neptali. Původně se příběh měl odehrávat za Velké francouzské revoluce, ale mně to nepřišlo moc zajímavé, tak jsem scénář předělal a prošlo to. Je pravda, že si pár Francouzů stěžovalo agentuře, ale tak se děje vždycky, to člověk nemůže brát vážně.

Celý rozhovor najdete v Respektu 28/09

Reklamní filmy Ivana Zachariáše:

Stella Artois - Pilot

 Royal Marines Ad - Whats your limit?  Mulit - Absolut Vodka Ad Další ukázky z tvorby Ivana Zachariáše můžete shlédnout na stránkách littleevidence.com .


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].