0:00
0:00
Z nového čísla14. 1. 20112 minuty

Překročit Rubikon

Nálepky smířlivého pohledu na naši národní mentalitu se Jan Hřebejk sám rozhodl zbavit.

Jan Hřebejk už nechce svými filmy jen bavit
Autor: Milan Jaroš

Kdo má Jana Hřebejka zafixovaného jako autora zlidovělých nostalgických komedií podle knížek Petra Šabacha, bude překvapený jeho novým filmem Nevinnost. Nenajdete v něm jediný odlehčený tón. Jeho hrdinou je vážený lékař v podání Ondřeje Vetchého: ten je zatčen kvůli podezření z pohlavního zneužití své nezletilé pacientky. Podobně jako v předchozí Kawasakiho růži (2009) zkoumá scénář Petra Jarchovského, jak vážné obvinění zasahuje do mikrokosmu vztahů rozvětvené rodiny.

Ve vinném baru Bokovka, kterému se jako jeden z šesti spřátelených podílníků stará o PR, vypráví třiačtyřicetiletý režisér, jak se ono zvážnění promítlo do atmosféry na place. Ochota lidí za film dýchat byla prý neuvěřitelná. Kameraman Martin Šácha se mu v průběhu natáčení například svěřil, že se poznává v postavě Lídy, již ve filmu představuje Aňa Geislerová. Ta zase do scénáře přispěla vlastními deníkovými zápisky z puberty. Osobní vklad štábu a herců Hřebejka nenechává chladným: „Uvědomil jsem si, že mou ambicí nemůže být svými filmy jen bavit. Už proto, že natáčení je často niterná vivisekce lidí, kteří na filmu dělají.“

↓ INZERCE

Až průběh natáčení koneckonců inspiroval Hřebejka k pointě temného psychologického thrilleru, v němž osud nakonec najde způsob, jak potrestat viníka. Překvapivý závěr nezapře fatalistické vidění světa jeho nejoblíbenějšího tvůrce Woodyho Allena. „Je to trochu ve stylu Match Pointu,“ uznává režisér, jehož náklonnost k Allenovi demonstrují už od mládí výrazné kulaté brýle s tlustými obroučkami, které si při hovoru často posouvá na nose.

Celý portrét režiséra Jana Hřebejka si můžete přečíst v novém čísle Respektu, které vyjde v pondělí 17. 1. 2011.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].