Od pásu k podmínkám na míru
Osvícení manažeři vědí, že pracovní podmínky musí v lidech vzbudit chuť přijít do práce i příští měsíc.
Henry Ford by se divil. Shodou okolností právě před 100 lety začal zkoušet pásovou výrobu aut a jeho zlepšovák následně opanoval západní civilizaci na celé 20. století. Teď ekonomové nad termínem fordismus mávají rukou. Produktivita firmy už dávno není jednoduchou rovnicí „výstupy děleno vstupy“, kde byl člověk zařazen do procesu s přesně daným koridorem činnosti a jeho výkon se dal lehce spočítat. Dnes se úkoly a podmínky k práci šijí na míru a ve firmách běžně nepracují dva lidé ve stejném rytmu. Cíl se od Fordových časů nezměnil – mít silnou firmu se silným týmem –, jen pravidla jsou tekutější.
Ta krása nemuset přemýšlet
„Klasická produktivita je veličina minulosti,“ začíná rovnou personalista Jan Bubeník, šéf společnosti Bubenik Partners, jež dodává do zdejších i cizích firem vrcholové manažery, kteří mají podnik postavit či zachránit. „Měří jen objem, ale už neodráží kvalitu ani lidské emoce,“ dodává Bubeník.
Také v tomhle momentu by se Henry Ford divil. A možná i urazil. Právě premiérová pásová výroba Fordu T totiž odrážela kvalitu i emoce. „Téčko“ si od uvedení na trh v roce 1908 kvůli své jednoduché obslužnosti a spolehlivosti, jinak řečeno kvalitě, rychle získalo srdce Američanů a Fordova továrna nestačila pokrýt objednávky. Právě proto Ford zavedl pásovou výrobu – a slavil s ní mimořádný úspěch. Během jednoho roku, 1913, zkrátil sestavení kompletního podvozku jednoho auta z 12,5 hodiny na 1,5 a mohl tak vyrobit 168 tisíc aut. O rok dříve to přitom bylo jen devět tisíc. Dech beroucí zrychlení výroby, tedy růst produktivity, umožnil Henrymu Fordovi odměnit svoje zaměstnance platem šest dolarů na hodinu, což byl tehdy víc než dvojnásobek průměrné mzdy v USA. Vlastním lidem prodával auta za pětinu ceny a všichni byli spokojení – v podniku zůstávali dělníci celé dekády. Na podobném principu strohosti a pásové výroby pak byly stavěny nejen továrny, ale i další firmy, například kancelářské.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].