Nahota ve Vídni
Kolik obnažených mužů snese jedno evropské město?
Pozorují občané rakouské metropole rádi obnažené penisy? Vídeň právě zjistila, že moc ne. Svědčí o tom dvě stě plakátů, z nichž se kolemjdoucím do očí dívají tři francouzští fotbalisté oblečení jen do kopaček a štulpen s chrániči, které vylepilo tamní Leopoldovo muzeum. Lákalo jimi návštěvníky na celosvětově první výstavu o zobrazovaní nahých mužů v umění.
Až se začnou ptát
Penisy urostlých mužů v kopačkáchteď ale na plakátech překrývá červená páska. Muzeum páskou zareagovalo na nesouhlas občanů, které pohled na povislé pyje pohoršoval. Stěžovali si křesťané, muslimové a obzvláště často matky, které chtěly od pohledu na pánské přirození ochránit své děti. „Jak se bude cítit vaše žena, když bude stát před plakáty se svými dětmi a ty se začnou ptát? Bude se snad na procházkách s dětmi těm plakátům cíleně vyhýbat?“ napsala pracovníkům muzea například jedna žena a nad nahými těly sportovců vyslovila přísný ortel: „Přijde mi to neestetické, prostě škaredé.“
Poselství fotografie Vive la France, podle níž je vídeňský plakát zhotovený, přitom mířilo úplně jinam. Vznikla už před šesti lety, patří jedné pařížské galerii a tři nazí muži symbolizující fotbalisty afrického, arabského a francouzského původu měli ukázat sílu etnicky rozmanité Francie, která se projevila fotbalovými úspěchy reprezentace na přelomu tisíciletí. Přelepení jejich genitálií každopádně udělalo z vídeňské výstavy nahých mužů událost, o které se v minulých dvou týdnech psalo na celém světě. Referoval o ní web The New York Times, španělský El País i české zpravodajské servery.
Může za to samozřejmě lechtivost tématu, která poutá pozornost čtenářů. Jenže za touto slupkou leží podstatnější otázky. Proč mužská nahota pohoršuje, zatímco ta ženská spolehlivě prodává a v reklamách ve výkladních skříních, v drogeriích a stále častěji i v lékárnách nás obklopuje neustále? Nepředpokládá rovnost mezi muži a ženami i rovnost v zobrazování jejich nahoty?
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].