S kolečkovou nákupní taškou z IKEA napěchovanou třiceti knihami si mezi honosnými stánky světových nakladatelských domů připadal poněkud nepatřičně. Zároveň ale věděl, že na sobě nesmí dát nic znát a že se musí tvářit co nejvíc sebevědomě. Psal se říjen roku 2009, světově sledovaný Frankfurtský knižní veletrh byl v plném proudu a začínající český nakladatel Tomáš Brandejs se rozhodl, že právě tady prorazí do světa. Z jeho první většího nakladatelského počinu – knihy Ekonomie dobra a zla ekonoma Tomáše Sedláčka – se v Česku stal nečekaně bestseller, sám autor se netajil touhou vydat svůj text i za hranicemi a Brandejs si řekl, že téhle kombinace je třeba využít.
A zamířil co nejvýš: ve frankfurtské veletržní hale zastavil se svým nákladem u stánku prestižního světového nakladatelství vědecké literatury Oxford University Press. Z tašky vytáhl jeden český výtisk knihy, přidal k němu obálku s anglickým překladem jedné kapitoly, fotkou autora brázdícího na kole pražské ulice a obsluze stánku oznámil, že jí nabízí „national bestseller“ od nadějného mladého ekonoma, který radil slavnému prezidentovi Václavu Havlovi. Vše bylo bez řečí přijato a kniha se tak ocitla na stánku věhlasného vydavatelského domu. „Plán byl jednoduchý. Oslovit nejdřív Oxford, protože to prostě zní dobře a důvěryhodně,“ líčí dnes Brandejs s mírným pobavením svou strategii, kterou dal dohromady se svým spolupracovníkem z vydavatelství, ekonomickým novinářem Jiřím Nádobou. „A kdyby to u nich nevyšlo, zkoušet to dál.“
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].