Nebýt křečkem v kole
Česká umělecká scéna si začala léčit stockholmský syndrom
Jaro 2022, Nová scéna Národního divadla. „Rozpadají se mi vztahy, nemám na ně čas. Nedokážu si představit, že bych uživil rodinu.“ „Opravdu je možné dělat tři premiéry do roka s čistým svědomím, že to člověk dělal naplno a zároveň se za pár let neodrovnal?“ „Trápí mě zvláštní pokoutnost, která se objevuje kolem tématu honorářů. O částkách se nemluví a umělec se většinou stydí za to, že vůbec peníze potřebuje.“
Nepříjemné věty odříkávají dvě postavy v kouři. Jsou to věty českých režisérek, herců, kostýmních výtvarníků nebo dramaturgyň. Během performance předcházející diskusi o ekonomické situaci lidí pracujících v divadle je vyslovují režisér Jan Frič a herečka Kateřina Císařová. Veřejných diskusí o umění se v Praze nekoná málo, ale tento večer byl přelomový. A to i díky odpovědím na anketní otázky zaslané celkem 165 profesionálům.
Z nich vyplynulo, že průměrná výše hereckého platu v angažmá se může pohybovat kolem 21 685 korun, u režisérů je plat jen o pár tisíc vyšší. Čeští divadelní umělci tím poprvé dali veřejnosti vědět, že živit se jejich profesemi jde dnes jen tehdy, pokud máte jiné finanční zdroje. Popřípadě jste obsadili jednu z mála vedoucích pozic. Abyste neskončili jako pracující chudina, musíte být ochotni si přivydělávat. Třeba za barem jako držitelka Ceny Thálie Karolína Baranová, která o tom později mluvila v rozhovorech.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu