0:00
0:00
Kultura25. 2. 20238 minut

Aby se na to někdo podíval

Podle čeho se v Česku vybírají filmy na Oscara a proč se nedaří ho získat

„Upřímně řečeno, neměli jsme šanci,“ říká producent Jan Macola, jehož film Il Boemo Česko letos vyslalo jako kandidáta ucházejícího se o nominaci na Oscara v kategorii nejlepší mezinárodní film. Životopisný snímek Petra Václava se před loňskými Vánoci nedostal ani do předvýběru deseti filmů, z nichž pak hlasující vyberou pět nominovaných, kteří mohou na začátku března sošku získat. Letos jsou mezi nimi belgické drama o dospívání Blízko, film o vyšetřování zločinů vojenské junty Argentina, 1985, německý válečný snímek Na západní frontě klid, irský An Cailín Ciúin (Tichá dívka) a polský Íá o oslovi, který putuje moderním světem. Podle Macoly bylo jedním z důvodů neúspěchu jeho filmu téma. Život zapomenutého skladatele z 18. století Josefa Myslivečka rezonuje jen u úzké skupiny publika. Přesto dostal u členů České filmové a televizní akademie (ČFTA), kteří o národním kandidátovi rozhodují, přednost před dramatem ze současnosti s ukrajinským rozměrem Oběť a před feministickým, v Locarnu oceněným „folk hororem“ Světlonoc. Oznámení, který český film se bude ucházet o Oscara, je věnována nemalá pozornost. Oscar stále zůstává nejprestižnější mainstreamovou cenou, která může zvednout povědomí o domácí kinematografii ve světě. Jediný porevoluční Oscar pro Kolju v roce 1996 je stále považován za milník tuzemské kinematografie. S velkou slávou bylo předloni a v roce 2019 přijímáno, že se Nabarvené ptáčeŠarlatán prosadily do užší desítky. Tuzemské filmové instituce upravují pravidla – například začaly dávat peníze na propagaci –, aby zvedly šanci na úspěch. Minimálně u zástupců institucí, jako je Státní fond kinematografie, je znát, že by o dalšího Oscara stály. Pokud panuje shoda, že má smysl o Oscara usilovat, jak se vlastně vybírají čeští kandidáti? Jak si hlasující představují „oscarový film“? A jakou cestu musí snímek ujít, aby měl vůbec šanci být nominován? Rozhodnutí nějaký český film poslat je totiž jen začátek, který sám o sobě vlastně nic moc neznamená.

Autor: Profimedia

Historie, melodrama, humor

↓ INZERCE

Tuzemské oscarové skóre je skromné, ale ne zanedbatelné. V šedesátých letech byla československá kinematografie nominovaná čtyřikrát a dvakrát zvítězila se snímky Obchod na korzeOstře sledované vlaky (filmy Miloše Formana Lásky jedné plavovláskyHoří, má panenko neuspěly). Oscarová viditelnost odpovídala mezinárodní viditelnosti nové vlny podpořené politickou viditelností země díky pražskému jaru a reformám socialismu, jež byly pro západní oči vzrušující. S Formanovou emigrací odešel výsostně originální a mezinárodně srozumitelný režisér a Menzela utlumila normalizace. Další nominace přišla až v roce 1985 pro jeho komedii Vesničko má středisková a o šest let později pro Obecnou školu Jana Svěráka. Po již zmíněném Oscarovi pro Kolju byla na začátku nového tisíciletí nominována tragikomedie z druhé světové války Musíme si pomáhat Jana Hřebejka a válečné melodrama Želary Ondřeje Trojana. Jen pro srovnání, například pětimilionové Dánsko má čtrnáct nominací a čtyři vítězství. Polsko nasbíralo nominací dvanáct – přičemž šest v posledních patnácti letech –, ale jen jedno vítězství.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc