Génius z masa a kostí
Příběh bohéma Petra Brandla připomíná, že Národní galerie je navzdory problémům schopná předvést projekty evropské úrovně
A pak že to nejde! Národní galerie v Praze se momentálně nachází ve stavu, který rozhodně nelze označit jako uspokojivý. Spící Veletržní palác, palác Kinských bez jakéhokoli výstavního programu, nulová propagace v ulicích, rozpadlé tiskové oddělení, chybějící peníze na akvizice i expozice, ve výčtu by se dalo pokračovat. Pokud se ale instituce může o něco stále ještě opřít, pak je to těch pár lidí, kteří v ní svou práci milují natolik, že dokážou přijít s projektem evropských parametrů. Taková je aktuální výstava Petr Brandl: Příběh bohéma ve Valdštejnské jízdárně.
Tím člověkem je v tomto případě historička umění Andrea Steckerová. Energická dáma, která příští pondělí oslaví devětačtyřicáté narozeniny, výstavou korunuje svou dlouholetou fascinaci Brandlovým dílem. Její zásluhou (včetně schopnosti shánět granty) NGP v posledních šesti letech vydala hned tři obří publikace věnované baroknímu mistrovi a teď mu po 54 letech pořádá i výstavu. V rámci provozu galerie je to letos teprve druhá a zároveň poslední velká monografická akce. První byla přehlídka děl Josefa Mánesa. Ta ve Valdštejnské jízdárně trpěla nejen konzervativním přístupem tvůrců, ale i zahlcením prostoru Mánesovou produkcí, která po cimrmanovském vzoru jako sopka zasypala svého autora. U Brandla na to šla galerie opačně a na výsledek je radost se – až do února příštího roku – dívat.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu