Taylornomika. Proč kultura stvořená ženami pro ženy vydělává tak velké peníze.
Letenka, hotel, speciální oblečení, manikúra. Před koncertem tematický koktejl a taneční lekce. Diváci a zejména divačky si právě teď naplno užívají globální kulturní události tohoto léta – koncertní tour zpěvaček Beyoncé a Taylor Swift a filmovou Barbie. Ruku v ruce s tím jde také utrácení. A to takové, že to americká média a ekonomy vede k propočtům, jak masivní ekonomický dopad má letos v létě ženami vytvářená a především ženami konzumovaná kultura.
Barbie už vydělala miliardu dolarů v kinech. A očekává se, že miliardovou hranici pokoří i turné obou zpěvaček, což z nich udělá nejvýdělečnější hudební šňůru v historii. Když k tomu připočteme další peníze za ubytování, módu či občerstvení, vycházejí ohromující částky. Výzkumná společnost QuestionPro odhaduje, že jak Taylor Swift, tak Beyoncé jen v Severní Americe vygenerovaly čtyři a půl miliardy dolarů. Přičemž do výpočtu zahrnuli kapacitu stadionů, která někdy dosahuje 70 tisíc míst, velkorysé plány diváků a divaček utrácet (v průměru 1300 dolarů u Swift, 1800 u Beyoncé) i výnosy lokálních podnikatelů z doplňkových služeb.
V některých městech hotelový byznys zaznamenal předpandemické tržby (Filadelfie), jinde v tomto sektoru registrují historické výsledky – v Chicagu a Minneapolisu nikdy nezaznamenali tolik obsazených hotelových pokojů jako během doby, kdy ve městech koncertovala Taylor Swift. Na platformě Airbnb přeskakují města, kam tour právě zavítala, populární turistické destinace v Řecku nebo Itálii. Tržby podporuje fakt, že na místa, kde umělkyně vystupují, cestují i lidé, kteří na koncert nesehnali lístek, a to kvůli doprovodným party nebo jen pro pocit pospolitosti s ostatními fanoušky.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu