Hlavně se bavit
Startupista Jiří Diblík chce dobýt americký trh a telefon každého mladého člověka
Vyvíjím technologické produkty, které předtím ještě nikdo neudělal,“ popisuje 25letý vývojář a podnikatel Jiří Diblík. Zatím nejnovějším je aplikace VOS.health věnující se mentálnímu zdraví, kterou si do svého telefonu (v devíti jazycích) stáhly už tři miliony lidí. Na její rozvoj získala firma od investorů přes 65 milionů korun. „Chceme se dostat do telefonu každého mladého člověka a být záchranným lanem pro jeho psychické zdraví,“ nastiňuje finální vizi. Evidentně nemá malé cíle ani sebevědomí – to se ale v prostředí technologických startupů nenosí.
Když vyjednával s investičními fondy, pravidla hry byla jasná. „Investor ti musí věřit, že zrovna tvoje firma bude mít hodnotu miliardy dolarů,“ říká. A věří úspěchu i on? „Věřím, jinak bych to nedělal, ale statisticky je pravděpodobnější, že to nedopadne, 90 procent startupů neuspěje,“ dodává. Známé heslo „fake it till you make it“ – volně přeloženo „předstírej, dokud to nebude pravda“ – je nicméně podle něj zavádějící. „Falšovat nemůžeš, ale fundraising je o vyprávění příběhů. A ty jako zakladatel musíš umět odvyprávět ten svůj.“
První informací, kterou se člověk dozví na jeho osobních webových stránkách, je to, že aplikace vyvíjí už od svých dvanácti. Ne všechno se povedlo, ale třeba aplikaci Presentlist, která měla lidem pomoci s nákupem vánočních dárků, s kamarády prodali za několik set tisíc korun. Jako šestnáctiletý se pak nechal zplnoletnit, aby nemusel podnikat na živnostenský list svého otce. Poslední roky gymnázia ve Vysokém Mýtě odchodil s individuálním plánem a na vysoké škole skončil po jednom semestru. Místo toho založil firmu a s několika kamarády začal objíždět Česko i zahraničí a nabízet svoje služby.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu