Venkovní teplota nezadržitelně stoupá a cyklistů na silnicích zákonitě přibývá. Před startem by ale měli myslet na jednu bezpečnostní poučku – že pro nemalou část zdejších automobilistů je bicykl pořád červeným hadrem, který v mozku probouzí temné síly.
Když agentura BESIP předloni zjišťovala, co vede řidiče k agresivní jízdě, na šestém místě skončil „cyklista zpomalující provoz“. Za svůj spouštěč ho označilo 15 procent respondentů. Jinými slovy, když doprava zhoustne, každé sedmé auto může pro zranitelného cyklistu znamenat konflikt s tunou plechu.
Kudy z toho ven? Začít je dobré jako vždy u sebe, což pro cyklisty znamená nevyvolávat konflikty a jezdit podle pravidel. To ale nestačí. Mnozí automobilisté mají potřebu cyklisty vychovávat nebo rovnou trestat. Na YouTube lze najít doslova neuvěřitelná videa, kde se takovými lekcemi lidé i chlubí. Na cyklisty pokřikují, sprchují je z ostřikovačů, vytlačují je autem do příkopu – v pomateném přesvědčení, že silnice je jejich a bicykly patří na cyklostezky nebo do lesa.
V pravidlech silničního provozu samozřejmě nic takového není. Na kole lze jezdit kdekoli, stejně jako auta nemají povinnost jet po dálnici. Kolo není žádný rekreační rozmar, ale plnohodnotný dopravní prostředek. Cyklostezek je málo a často je sdílejí i chodci, těžko tedy bicyklistům upírat nárok na běžnou silnici. Ve městech cyklisté ničemu neškodí, naopak – matematika i praxe civilizovaných zemí prokazují, že čím víc lidí sedne na kolo, tím méně je potřeba…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu