0:00
0:00
Kultura28. 2. 20219 minut

Ďábel ve Kbelích

Ceněný autor komiksů Vojtěch Mašek natáčí svůj první film, který slibuje rozšířit řady výrazných tuzemských debutů

Saša Rašilov jako prominentní vyšetřovatel Státní bezpečnosti Štěpán Plaček a Michal Kern jako jeho vězeň a donašeč Jiří Arvéd Smíchovský. Mezi oběma herci režisér Vojtěch Mašek během natáčení snímku Arvéd
Autor: Milan Jaroš

Od začátku jsem věděl, že nechci dělat klasický historický snímek, nechci dělat reflexi komunismu,“ říká hvězda tuzemského komiksu a scenárista Vojtěch Mašek v hale filmových ateliérů ve Kbelích mezi natáčením obrazů svého celovečerního debutu Arvéd. Snímek vypráví o pozoruhodné, byť polozapomenuté postavě československých dějin – vzdělaném okultistovi Jiřím Arvédovi Smíchovském, který donášel komunistické státní policii (a předtím německému gestapu). „Chci konfrontovat dva totalitní režimy s postavou někoho tak vychýleného, jako byl Smíchovský, který se do nich zvláštně zamotal,“ popisuje Mašek.

Mezi realitou, představami a halucinací. (Scéna z kobky věznice na Mírově, kde Smíchovský v roce 1951 zemřel.) Autor: Milan Jaroš
↓ INZERCE

Arvéd patří na papíře k nejzajímavějším projektům, které v Česku aktuálně navzdory pandemii vznikají. To potvrdila i důvěra Státního fondu kinematografie vyjádřená loni podporou jedenácti milionů korun na výrobu. Důvodem očekávání je do velké míry právě Mašek. Pedagog katedry scenáristiky FAMU, spoluautor v Karlových Varech oceněného dramatu Křižáček a vysoce hodnocený komiksový autor se svébytnou poetikou, jenž se ve své tvorbě věnuje bolestným místům dějin, jako jsou stalinské procesy v padesátých letech, odsun Němců nebo holokaust.

Dějiny jsou přitom u Maška pokřivené, temně humorné obrazy mezi realitou a halucinací. A právě někde tam by se měl nacházet i Arvéd – vyprávěním skákajícím v čase,…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc