Dělníci kultury
Museum Kampa má od podzimu nového šéfkurátora. Stal se jím Jan Skřivánek, který dlouhá léta vedl časopis Art + Antiques a v zemi patří k největším odborníkům na trh s uměním. Odborníkům nespekulativním, protože sám umění nějak ve velkém nesbírá, natož aby s ním obchodoval, prostě ho jen upřímně a zarputile zajímá, jak celé tohle, pro běžného smrtelníka dost tajemné prostředí funguje.
Teď se tedy ocitl krátce po čtyřicítce poprvé takříkajíc na druhé straně barikády. Místo aby o výstavách fundovaně psal, tak je dělá. Tou první na Kampě je akce Jiří Kolář – Slovník metod. Vlastně se to moc neví, ale zakladatelka muzea Meda Mládková sbírala Koláře jen o něco málo soustavněji a vášnivěji než svého milovaného Františka Kupku. Když tedy teď Skřivánek prozkoumával depozitář instituce, měl opravdu z čeho vybírat.
Výstavu složil v duchu jejího názvu, který odkazuje ke stejnojmenné knize, jež letos oslavila své třicetiny. Kolář v ní podle abecedy srovnal za sebe přes sto svých tvůrčích postupů, které nyní Skřivánek v expozici rovněž abecedně představuje: antianatomie, defektní umění, chiasmáže, muchláže, otvorové koláže, proláže, roláže, stratifie nebo vlajky. Co nenašel v depozitáři na Kampě, to doplnil díly ze sbírky Pražské plynárenské.
Kolář byl samozřejmě vystavován už mnohokrát. Tohle je ale ucelený pohled nejen na jeho kariéru, ale i na vkus Medy Mládkové. Vybírala si zatraceně dobře. Jádrem jí složené sbírky jsou kusy, které koupila…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu