0:00
0:00
Kultura23. 5. 202110 minut

Prostě si počkám

Jak pandemie (ne)změnila českého diváka, o kterého se vede nový boj

Co je doma, to se počítá? Loni v Česku vzrostl zájem o on-line videotéky trojnásobně.

Dávkovala jsem si upuštění páry,“ říká do telefonu Věra Koukalová, „někam se zavřít a pustit si můj ‚holčičí‘ seriál byl jediný únik, úleva od všeho.“ Marketingová konzultantka z malé obce u Benešova a matka dvou malých dětí patří k početné skupině Češek a Čechů, kteří výrazně zvedli během pandemie čísla sledovanosti a předplatného on-line streamovacích služeb jako Netflix, HBO GO, Amazon Prime nebo tuzemského Aerovodu či Edisonline. Pro některé, jako pro Věru, to byl únik od stresu. Pro jiné třeba únik z nudy nebo objev nového světa, v němž nemusí platit pravidla společensky přitažlivého, ale také náročného „kina“.

Počet lidí, kteří v Česku využívají on-line videotéky, se podle Českého statistického úřadu za loňský rok ztrojnásobil – ze tří procent na deset. Podobný trend platil v podstatě všude po světě, kde společnosti hlásily rapidní nárůst předplatitelů. Lídr na trhu Netflix, který je od roku 2019 dostupný i v tuzemsku, překonal hranici 200 milionů. Disney+ dosáhl v rapidně krátkém čase na 95 milionů. Pandemie, která zavřela kina i lidi doma, logicky výrazně ovlivnila divácké návyky: jak lidé sledují audiovizuální obsah on-line, kolik jsou ochotní platit, co je zajímá a jaká mají očekávání. Co z těchto pandemických diváckých návyků zůstane a co zmizí, až se znovu otevřou kina? A co to bude znamenat do budoucna? Už teď je jasné, že obecně přijímaná pravda, že jednoznačným vítězem pandemie je Netflix, nemusí platit.

↓ INZERCE

Vytvořit závislost

Ten příběh se v základě…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc