Nevyhazujte to
On-line opravárna otevírá kamennou provozovnu a zkouší změnit myšlení lidí
Zatímco řada kamenných obchodů v Česku po obřím výpadku zákazníků během pandemie už znovu neotevře a některé z nich se přesunuly na internet, společnost Opravárna.cz dělá přesný opak. Firma, která už šest let přes internet propojuje majitele rozbitých věcí s lidmi schopnými je opravit, minulý čtvrtek v Praze otevřela první kamennou provozovnu.
V pátek odpoledne panuje v přízemní budově ve vilové zástavbě v pražské čtvrti Bohdalec ospalý klid – zákazníci se do nové provozovny evidentně zatím příliš nehrnou. Majitel Jan Charvát přesto hýří optimismem. „Včera tu bylo asi osmdesát lidí, nosili sem kávovary, počítače a další věci, většina z toho půjde opravit,“ říká krátkovlasý čtyřicátník a ukazuje na několik rozbitých spotřebičů ležících v rohu místnosti. „Máme tu i nářadí, kdokoli si sem může sám něco přijít opravit a dát si u toho kávu. Budeme dělat taky opravářské kurzy. Naším cílem není jenom opravovat věci, ale i měnit myšlení lidí,“ dodává Charvát.
Důvod podnikatelova optimismu se skrývá v sousední místnosti. Ta je plná krabic s porouchanými běžeckými trenažéry a dalším elektronickým náčiním od mamutích on-line obchodníků, jako je Alza.cz, Mall.cz nebo Decathlon. „Skutečnost, že si spotřebiče nechávají opravit velké firmy, pro mě ukazuje, že se něco mění,“ říká Charvát.
Původní obchodní model přitom dlouhodobě nedával ekonomický smysl. Provozování webu Opravárna.cz, jenž za poplatek 75 korun dává dohromady majitele rozbitých spotřebičů a dobrovolné kutily, kteří…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu