Socialismus se nevrací oknem
Proč má smysl bránit hodiny mediální gramotnosti
Ta otázka zní sugestivně, vzhledem k událostem je ale namístě: Mají se děti ve škole učit o zásadní proměně světa, která všem bez výjimky zasahuje do jejich života? Ještě než padne odpověď, nastiňme si rozsah zmíněné proměny. Když se na začátku devadesátých let zbavovaly školy komunistických osnov a tvořily se nové, vypadalo šíření politických a společenských zpráv výrazně jinak než dnes. Jejich konzumenti v psané podobě museli zajít do obchodu, koupit si noviny vyrobené týmy lidí, kteří se snažili napodobovat západní standardy nezávislé žurnalistiky, jakkoli někdy v pokřivené či bulvární podobě. Jinou možností byly kanály státní televize nebo rozhlasové stanice. Pokud se novináři rozhodli o nějakých událostech nereferovat, na veřejnost se nedostaly.
Dnes má kdekdo přístup ke zprávám zdarma a nemusí pro ně nikam chodit – stačí sáhnout do kapsy pro chytrý telefon. Zpravodajskou nabídku vytváří pestrá škála lidí s nejrůznějšími motivacemi. Někteří naplňují veřejný zájem informovat, jiní vyrábějí promyšlené lži nebo polopravdy, které mají vyvolat emoce. Cílem je zmást čtenáře, manipulovat s nimi, přihrát je do náruče zájmových skupin. Mnozí pisatelé zpráv jsou anonymní a usilovně se skrývají i osoby, které nové zpravodajské platformy vytvořily a řídí. Přitom zkušenosti dokazují, že takto proměněná zpravodajská média využívají ke svému prospěchu lidé s mocenskými a ekonomickými zájmy, na něž nepřipravená veřejnost doplácí ztrátou peněz či práv, a proto je v jejím zájmu…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu