Nový národní sport
Jak si vysvětlit loňskou rekordní návštěvnost českých kin
Když se tuzemští provozovatelé kin ohlédli za uplynulým rokem, naskytl se jim obraz, který neviděli už dobrých šestadvacet let. Do kin přišlo podle Unie filmových distributorů 18 milionů tři sta tisíc diváků, což je téměř na dohled návštěvnosti „posledního skvělého roku 1993“, po němž se divácký zájem šupem propadl dramaticky téměř o polovinu. Lidé měli jiné starosti, méně času a na výběr jiné druhy zábavy, které přinesl volný trh, konec organizovaného kulturního života, nástup komerční televize a DVD. Navíc řada kin na malých městech a vesnicích s rozpadem státního monopolu zanikla.
Teď kina v regionech diváci znovu objevují – i když v trávení volného času stále u obyvatel Česka vede sport. Do kina se chodí. A loni dokonce tolik, že z toho byli překvapení sami kinaři. Zčásti je vysvětlení jednoduché: sešly se výjimečně navštěvované filmy, které se nemusí objevit každý rok a rekordní návštěvnost se nemusí letos opakovat. Z loňského roku jde ale vyčíst i dlouhodobější trendy. Podle Přemysla Martinka ze společnosti Bionaut třeba to, že české komedie jsou pro regionální kina stejně důležité jako Hvězdné války.
We are the champions!
Loňský rok v kinech by vydal na sociologickou studii. Druhým rokem se totiž na širší špici návštěvnosti držel film Bohemian Rhapsody. Životopisný snímek o skupině Queen měl sice premiéru už v listopadu 2018, ale suverénně se přehoupl do dalšího roku, kdy k milionu diváků přibylo dalších 750 tisíc.…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu