Co zjišťují tancující školačky. Microsoft jedná o převzetí amerických aktivit TikToku
Nejrychleji rostoucí sociální síť zatím objevily děti, hudební průmysl a celebrity následují
Čínská společnost ByteDance začala v pondělí předběžně jednat s technologickou firmou, která by zajistila, aby její aplikace TikTok mohla dál fungovat ve Spojených státech. ByteDance neuvedla, o koho jde, ale zájem o aplikaci pro sdílení krátkých videí vyjádřil americký Microsoft - a prezident Donald Trump je ochoten dát mu 45 dní na dojednání. Pokud se dohodne, mohla by současná sociálních sítích projít zásadní změnou, ale také ještě více zhoršit vztahy mezi USA a Čínou. Trump přitom ještě v pátek oznámil, že plánuje aplikaci TikTok v USA zakázat a prodej odmítal. Zdůvodňoval to obavami, že čínské vlastnictví firmy představuje riziko pro národní bezpečnost, protože Peking může získávat informace o amerických občanech. Změnil ale názor po nátlaku některých poradců a členů Republikánské strany. Zákaz TikToku by mu znepřátelil mnoho mladých uživatelů před listopadovými prezidentskými volbami. Při této příležitosti odemykáme následující článek o vzniku a popularitě TikToku. Pokud podobné texty oceňujete, chcete je číst pravidelně a podpořit nás v současné situaci, staňte se našimi předplatiteli:
Nejdřív my dvě, pak vy dvě.“ Školačky v dětském pokoji si rozdělují role. Tu nejdůležitější má ovšem mobil opřený na stolku. Dívky se před něj postaví do formace a spustí aplikaci. Rozjede se písnička Laffy Taffy, hiphopový hit o pár let starší než ony. Sehraná čtveřice předvede krátký taneček, za patnáct vteřin naskočí dvě děvčátka druhým dvěma na záda, zasmějí se do kamery na mobilu a je hotovo. Dopadlo to dobře, šup s tím na TikTok. Za hodinu mají na svých účtech několik videí a rozcházejí se za povinnostmi páťaček. Takhle dnes vypadá holčičí odpoledne s kamarádkami, mobilem a TikTokem. „Prostě mě to baví. Učit se tanečky a nahrávat to s holkama,“ říká jedenáctiletá Sára, jedna z tanečnic. TikTok je nejrychleji rostoucí sociální síť a nejvíc se líbí právě školačkám na prvním stupni ZŠ.
Pokojík na pražských Vinohradech patří další tanečnici Miriam. Její rodiče David a Lenka Široký jsou Američané s českými kořeny, nyní na stipendiu v Praze. Sedí vedle v obýváku a doléhá k nim jen vzdálené pískání holčičích hlásků. Univerzitní profesoři z Arizony jsou rádi, že je vedle veselo, ale mají o nové síti víc informací, a tedy i větší strach. Z nevhodných písniček – ostatně i Laffy Taffy je v originálu hiphopově sexy píseň o Mr. Párkovi, který hledá svou Mrs. Bubble Gum. Z toho, aby děti nepublikovaly něco nepatřičného a nezanechaly nesmazatelnou digitální stopu. Z toho, že na síti si s jejich dcerou může snadno povídat někdo, kdo nemá dobré úmysly, a neochrání ji ani rodiče ve vedlejším pokoji. Z toho, že síť vlastní společnost ByteDance, čínská firma s neprůhlednými praktikami ohledně soukromí a zpracování dat.
Jsou dobře informovaní; přesně o těchto obavách se mluví a píše. Objevují se případy šíření nenávisti a videí s nevhodným obsahem. Tiktokeři se navzájem šikanují. Existují důkazy cenzury čínské vlády. Chaotický terén plný teenagerů láká sexuální predátory. To ale malí tiktokeři neřeší. Tahle síť baví nejen čtyři pražské holčičky, ale i další české teenagery – oficiální data nejsou, ale odhad je 700 tisíc aktivních účtů. A také celou Evropu, Indy (230 milionů) a Američany (80 milionů). Číňané mají svou vlastní verzi Douyin, která má podle posledních zpráv 500 milionů aktivních uživatelů.
Tanečky a žerty
Čísla se mění, nicméně je jisté, že TikTok je na předních místech mezi používanými aplikacemi a po dvou letech existence se dotahuje na Instagram, který na své oblibě pracuje už od roku 2010. Pro rychlý příliv lidí a minimum pravidel se TikTok přirovnává k Divokému západu webu. A je těžké dohlédnout důsledky téhle internetové horečky. „Je to taková černá skříňka. Nikdo přesně neví, co tam je a jak to funguje,“ myslí si Daniel Dočekal, publicista a spoluautor knihy Dítě v síti o internetové bezpečnosti.
V tomhle světě bez zákonů se pohybují právě nejmladší uživatelé internetu. Stejně jako u ostatních sítí je možné zřídit si účet na TikToku až od třinácti, nebo je třeba souhlas rodičů, a dítě pak dostává „vyčištěný“ obsah. Ale je tu i jednodušší varianta – malinko zalhat ohledně roku narození. Čas s aplikací tudíž tráví třeťáci i mladší děti. „Podle mé zkušenosti to baví děti ve věku tak od jedenácti do patnácti,“ odhaduje Dočekal. Středoškoláci si prý už na to připadají moc staří. TikTok má opravdu něco z dětské hračky. Je jednoduchý na ovládání, veselý a vstřícný. Po stažení se hned objeví přátelská záložka Pro tebe. Stačí kliknout a je tu první video; může být snad lepší uvítání než ratlík v oblečku Santa Klause? A pak už stačí jen přejíždět prstem a příliv zábavy nikdy nekončí. Standardně mají videa patnáct vteřin, nejdelší jsou minutová.
Především je tu spousta tanečků z dívčích pokojíků, parků nebo pláže. Většinou malá sestava pár kroků a pohybů, při kterých se dívky často snaží napodobovat interprety a zpívat „na playback“. Další kategorií jsou pranky čili vtípky, jejichž objekty jsou často rodiče. Třeba video, které porovnává evropské a asijské matky: první je plná pochopení, když dítě přinese čtyřku, druhá hází po dítěti rýžovar, protože je neschopné a má dvojku.
Každý si může najít své oblíbence a témata, nebo se nechat překvapit, co mu aplikace nabídne. Systém je založený na srdíčkování jako na Instagramu – algoritmus vybírá videa, která zhlédlo do konce a označilo nejvíc uživatelů. Zároveň systém upřednostňuje spíš populární příspěvky nových uživatelů než zavedené hvězdy, takže se tu lze brzy dostat ke slávě – síť se poučila od svých předchůdců a má dokonale propracované mechanismy na udržení uživatelů. Takže co teď? Oholené kiwi? Až moc svůdná indická teenagerka? Sprostá písnička? „Rodiče mi na přednáškách často říkají, že nechápou, jaký mají ta videa smysl. Uklidňuju je, že to je v pořádku. Že tam žádný smysl není,“ říká Dočekal.
Moc staří
Parta z Vinohrad to vidí jasně: je to prostě zábava. A že se lidi ve věku rodičů u ní až tak nebaví? Ony zase nemají pochopení pro jejich Facebook s dlouhými texty a spoustou politiky. „Facebook je pro staré lidi,“ říká Miriam. Rozhodně je to úplně jiný mediální prostor než svět tradičních médií, plný protichůdných názorů a střetů o principy, který do jisté míry odráží ještě i nejstarší sociální síť Facebook. Je to realita, v níž těžko říct, co je důležité. Politika i kosmetika mají stejných patnáct vteřin – a už je tu další video. „Hodina uběhne, ani si nevšimnete,“ smějí se dívky. Tohle je tempo generace Z.
Termín pro lidi narozené mezi lety 1995–2009 zpropagoval australský demograf a marketingový guru Mark McCrindle. „Je to nejlépe materiálně zajištěná, technologicky vybavená, globálně propojená a vzdělaná generace, jakou svět kdy viděl,“ napsal v knize The ABC of XYZ (ABC generací XYZ), která se stala slabikářem téhle kohorty nastupující po mileniálech. Generace Z čítá dvě miliardy lidí po celé planetě a zobecnění trochu kulhají, některé věci však nejde přehlédnout.
Tahle generace vyrostla s chytrým telefonem – v ruce ho měli většinou už jako batolata. Jejich vrstevnické kontakty se utužují nejvíc na sociálních sítích a právě s pomocí telefonu. Fotky a videa jsou jejich abeceda. A jejich pozornost je roztěkanější než kdy dřív. Rychlá videa tedy představují způsob vyjádření přesně pro ně. Nejmenší tiktokeři už navíc spadají i pod hlavičku následující generace Alfa nebo též „skleněné generace“ – obrazovka je to nejčastější rozhraní, přes které poznávají svět.
Sociologové považují tyhle nálepky za zjednodušující, ale jedno je zřejmé: „Každá generace si hledá nějaký prostor, kde si může vytvářet svoji identitu,“ říká sociolog Petr Lupač, který se zabývá sociálními sítěmi na katedře sociologie Filozofické fakulty UK. Kdysi to byly lavičky v parku, pro dnešní dvacátníky byl jejich světem Facebook, YouTube a Instagram. A těm nejmladším vyhovuje hřiště zvané TikTok.
Návštěva policie
„Teď vám ukážu, jak si natočíte řasy,“ začíná další z milionů videí, tohle se na TikToku objevilo loni v listopadu. Americká teenagerka afghánského původu Feroza Aziz ale rychle mění tón. „Natočte si řasy a pak využijte svůj telefon, abyste si zjistily, jak se čínská vláda chová k muslimům.“ Následují slova o koncentračních táborech a násilí na Ujgurech, utlačované muslimské menšině v Číně.
TikTok dívce zablokoval účet, ale video se mezitím šířilo po ostatních sítích, o případu psal západní tisk a vzbudil globální rozruch. Zástupci TikToku se omluvili a zanedlouho byl klip znovu ke zhlédnutí. Tou dobou The Guardian přinesl seznam témat, jež má systém blokovat nebo je aspoň nepouštět uživatelům: nepřekvapí, že tu je například kritika socialismu, náměstí Nebeského klidu, demonstrace nebo Tibet. Vlastník platformy, čínská korporace ByteDance, podobné zprávy vyvrací a snaží se dělat všechno pro to, aby zahladila obavy z cenzury. Ale to se jí stěží povede – už z toho důvodu, že dnešní uživatelé jsou díky mnoha zkušenostem mnohem ostražitější a vidí spíš nebezpečí.
Tomu dává zatím za pravdu hlavně Douyin, domácí verze TikToku, kterou lze sledovat jen v Číně. Tam to občas vypadá jako za kulturní revoluce – třeba záběry dlouhých řad dělnic Ujgurek, které zpívají písně na oslavu komunismu; také tohle video uniklo na západní sociální sítě. „Naopak sdílení lidové ujgurské písně v původním jazyce může algoritmus označit jako nežádoucí a uživatel může čekat smazání i návštěvu policie,“ píše Nick Frisch, odborník na asijská studia z Yaleovy univerzity v The New York Times.
Technologické produkty vyvinuté pro čínský trh prošpikovaný totalitním dozorem se podle něj až příliš snadno šíří do ostatních zemí; počítá mezi ně třeba mobily Huawei anebo právě síť TikTok. V USA je její používání považováno za bezpečnostní riziko, vyšetřuje se, jestli k datům nemá přístup čínská vláda. Na svých zařízeních ho zakázala například většina složek americké armády. Minulý týden se objevily dokonce spekulace, že z toho důvodu chce ByteDance prodat část akcií mimo Čínu.
Také český uživatel by měl být opatrný. „Je to společnost operující v úplně jiném právním a morálním rámci,“ charakterizuje to Daniel Dočekal. České nebezpečí na TikToku nicméně vypadá spíš méně sofistikovaně, nejčastěji je to šikana. „Jsi hnusná, tlustá, jdi se zabít, to jsou typické zlé komentáře k videím,“ říká Ondřej Moravčík, koordinátor prevence Policie ČR a spoluautor projektu Tvoje cesta onlinem. TikTok nabízí mimo jiné funkci duet. Tiktoker napodobuje video někoho jiného, tedy nástroj jako dělaný pro posmívání a urážení. Vyskytují se zde také vyzývavá, násilná a sprostá videa či různé nebezpečné výzvy alias challenges.
Jak se shodují odborníci, tady jsou na řadě rodiče. Radí jim: změnit dětem nastavení TikToku z „veřejný“ na „soukromý“ – aby jejich videa mohli vidět jen ti, koho si sami vyberou. Vypnout lokalizační služby. Poučit děti, ať nereagují na podezřelé komentáře a nepíší si s lidmi, kteří se chovají nestandardně, třeba projevují příliš intenzivní zájem. Neslušné tiktokery blokovat. Pokud objeví video se závadným obsahem, využít funkci „nahlásit“. A hlavně si s dětmi o jejich zálibě povídat a klidně natáčet spolu s nimi. „Žijte s dětmi na internetu,“ radí Dočekal.
Divné hity
Adam Kajumi si musí v okolí základních škol dávat pozor. Jakmile se objeví, je hned kolem něj celý houf školaček a vyptávají se, jak se má a jak to má se svou holkou. Podle žebříčku on-line magazínu Flowee.cz je dvacetiletý Kajumi se svým půl milionem sledujících jedním z nejpopulárnějších Čechů na TikToku. Začínal v roce 2014 na síti Musica.ly, předchůdci TikToku, ještě jako nadšený školák. Dnes videa z cest, písničky a vtípky prokládá placenými klipy: propagoval už Mirindu nebo telefony Honor. Občas také vysílá živé vstupy, kde mu fanoušci mohou posílat finanční dary neboli gifty. Takhle funguje „lajkovací ekonomika“, kde se srdíčka a followeři dají docela dobře vyměnit za peníze.
TikTok je internetový Divoký západ.
TikTok je v tomhle směru místem nových možností a rychlého úspěchu – a zjišťuje to i světový hudební a zábavní průmysl. „TikTok se chce stát novým YouTube a nebýt jen sítí pro děti,“ říká Michaela Cásková, redaktorka Flowee.cz. Youtubové i jiné celebrity si proto rychle zakládají tiktokové účty – třeba zpěvačka Ariana Grande, momentálně nejsledovanější žena Instagramu, Justin Bieber, Selena Gomez. A další budou následovat.
Uživatelé TikToku nejsou odkázáni jen na vysloužilé hity, i když tu některé zažívají znovuvzkříšení. Každý tu chce ukázat svou novinku – a ta, která se vryje do tiktokových mozků, prorazí pak pravděpodobně i v hitparádách. Viz třeba loňský hit Old Town Road rappera Lila Nase X, který se stal miláčkem TikToku. Trochu bláznivé country rapové číslo inspirovalo spoustu tanečků s lasy a sombrery a následovala cesta na vrchol americké hitparády Billboard Hot 100, kde se píseň udržela rekordních sedmnáct týdnů. „TikTok loni postrčil dopředu řadu písní,“ připomíná The Guardian. Vyjmenovává, co má správně „divný“ tiktotokový hit mít, a tvrdí, že tahle platforma se může podílet i na proměně popu. Důležitější než refrén je rytmus a beat vhodný pro tanec, texty by prý neměly obsahovat „pocitovou mlhu“, ale být konkrétní a srozumitelné: nabízet jednoduché slogany či zachycovat každodenní trable.
Adama Kajumiho baví nabízet na TikToku emoce a barvy, zkrátka „příjemný content“. Sáru, Miriam a další tiktokerky tancovat a natáčet se. TikTok je nekončící, klipovitá a návyková zábava, která poněkud připomíná to, o čem si staří lidé nad třicet čítávali v dystopické sci-fi. Ani tam však asi nepsali, co všechno se v souvislosti s „ultra-warholovskými“ 15 vteřinami může dít.
Sítě a Češi
Facebook: Počet uživatelů 2,4 miliardy, počet uživatelů v ČR 5,3 milionu. Od začátku síť provázejí kontroverze kvůli ochraně soukromí; vyvrcholily v roce 2018 skandálem kolem firmy Cambridge Analytica.
Instagram: Počet uživatelů jedna miliarda, počet uživatelů v ČR 2,3 milionu. Síť vyvinutá pro sdílení fotografií, posléze přibyla funkce Instagram Stories.
LinkedIn: Počet uživatelů 310 milionů, v Česku 1,6 milionu. Síť spuštěná v roce 2003 především pro propojení profesionálů a potenciálních zaměstnavatelů.
Snapchat: Počet uživatelů 294 milionů, v Česku 615 tisíc. Funguje k zasílání (legračních) videí a zpráv (které mizí hned po prohlédnutí).
Twitter: Počet uživatelů 330 milionů, v Česku 389 tisíc. Slouží ke sdílení krátkých komentářů, často politiky.
TikTok: Počet uživatelů kolem miliardy, v Česku 700 tisíc. Vlastní společnost ByteDance se sídlem v Pekingu, jež v roce 2017 zakoupila další populární čínskou sociální platformu Musica.ly určenou k vytváření krátkých karaoke videí. Nejvíce sledujících (37 milionů) má americká tiktokerka Loren Gray.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].