0:00
0:00
Kontext31. 5. 202010 minut

Trezor na umění

V Měšicích u Prahy našly azyl Slovanská epopej, maršál Koněv i utajené skvosty soukromých sběratelů

Ručím za něj vlastní rukou.
(René Rohan a Ivan
Stěpanovič Koněv)

Socha kdysi – a teď opět – slavného sovětského vojevůdce tu leží na bronzových zádech přikrytá dekami. Kdyby se k ní náhodou chtěl někdo dostat, ať už příznivci či odpůrci, nemá absolutně šanci. Když totiž zastupitelé Prahy 6 rozhodli o odstranění pomníku Ivana Stěpanoviče Koněva z piedestalu v Bubenči, nechali jej odvézt kousek za město do obce Měšice. Transport zamířil do nenápadné třípatrové budovy, která je ve skutečnosti jedním z nejbezpečnějších trezorů v této zemi. Depozitář vybudovaný českou speditérskou firmou Artex se pyšní třetím stupněm zabezpečení, výš už jsou chráněny jen některé státní instituce a jaderné elektrárny.

Útočiště Koněva stojí šestou městskou část 12 tisíc korun měsíčně, a když má jeden ze spolumajitelů Artexu demonstrovat, čím za péči o sochu ručí, nastaví vlastní rozevřenou ruku. „I kdyby mi ji někdo uříznul, přestane v ní téct krev, takže by se s ní dovnitř stejně nedostal,“ usmívá se René Rohan, který dveře depozitáře neotevře bez položení dlaně na vchodovou čtečku, jež zeleným světlem reaguje pouze na unikátní vzor jeho krevního řečiště.

↓ INZERCE

Soukromé depozitáře se v posledních letech staly nepřehlédnutelným fenoménem globálního trhu s uměním. Ty největší stojí ve Švýcarsku a Číně, kde mají podobu nekonečných hal zabírajících plochu desítek tisíc metrů čtverečních. Fungují jako bezcelní zóny, a proto se jím říká „freeporty“. Jsou spojené přímo se sousedním letištěm a boháči z celého světa je vyhledávají z jednoduchého důvodu: soukromí…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc