Most jako stav mysli
Přelomový seriál, ve kterém je Rom v podstatě jediná normální postava
Všichni víme, co máme dělat, tak hlavně ať to nepo*ereme,“ uzavírá strategickou debatu v hospodě jedna z postav v novém seriálu Most!. Ví, proč to říká. Většina z party ztracených existencí, zmítaných předsudky vůči Romům, homosexuálům i chytrým, to totiž vždycky zpacká. Lempl Luděk, falešný farář-alkoholik, rasistický hospodský, Rom Franta i nezaměstnaný snílek Čočkin.
V nové komediální sérii Jana Prušinovského a Petra Kolečka, kterou právě vysílá Česká televize, totiž postavy nemají plán, jsou vlečeny více či méně absurdními událostmi. A to vše ve městě, které se od svého vybudování za normalizace stalo pro zbytek republiky synonymem zdevastované komunity, krajiny i společnosti v čele s romským sídlištěm Chanov. Problémem, který nikdo nechce a neumí řešit.
Prušinovskému s Kolečkem se na tomto základě podařilo něco v české televizní tvorbě poměrně výjimečného. Nejen natočit seriál, v němž je zmíněný Rom v podstatě jediná normální postava, aniž to autoři musí provázet moralizováním – ale vytvořit i komedii, která na rozdíl od stále populární normalizační televizní zábavy nedá smějícímu se divákovi nakonec nic zadarmo. Most! totiž není jedno vyloučené místo obývané lidmi s předsudky, kterému se zbytek země může zasmát, je to stav mysli, jenž není vymezen lokalitou.
Na černé listině
Základnou děje i života hrdinů je reálná hospoda Severka. V neonovém nápisu na socialistické fasádě zhasla poslední dvě písmena a z poetické hvězdy zůstal jen…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu