0:00
0:00
Kultura5. 1. 20198 minut

Vzpomínky za sklem

Co odhaluje film Roma, všeobecně považovaný za nejlepší dílo uplynulého roku

Roma
Autor: Profimedia, Film Stills

Ať říkají cokoli, vždycky stejně zůstaneme samy,“ pronese zhruba uprostřed snímku Roma elegantní mladá žena směrem ke své služebné a chůvě jejích dětí, když se v noci vrací lehce podnapilá domů. Právě teď ji a čtyři potomky opustil manžel, zavedený lékař. Mexický režisér Alfonso Cuarón strávil léta vyprávěním příběhů o dětech, které opustili jejich otcové nebo které vyrůstají bez rodičů. Tematicky tak kroužil kolem svého vlastního dětství bez otce. Ve svém nejnovějším snímku, jenž se po vítězství na festivalu v Benátkách vyšvihl na konci právě uplynulého roku na špice žebříčků nejlepších snímků od britského The Guardian po francouzský Cahiers du cinéma a je oscarovým favoritem, obrátil pohled na ženy, které zůstaly. Na svou matku a rodinnou služebnou, která jej vychovala a jíž je celý film věnovaný.

Roma: Alfonso Cuarón režíruje vlastní vzpomínky Autor: Profimedia, Uppa entertainment
↓ INZERCE

Název je odvozen od movité čtvrti v Mexico City, kde Cuarónova středostavovská rodina žila. Silně osobní snímek je natočen v podmanivém rytmu na širokoúhlý formát ve stejně podmanivé černobílé, která precizně promyšleným scénám z rodinného života, do nichž občas pronikne revoluční kvas mexické metropole roku 1971, dodává snový rozměr i tíhu autenticity. „Vzpomínky vidím jako trhlinu ve zdi, která představuje bolest z minulosti. Snažíme se ji překrýt vrstvami barvy, ale pořád zůstává,“ prohlásil Cuarón loni v deníku Variety. Svoje trhliny v Romě mění v…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc