Vzpomínky za sklem
Co odhaluje film Roma, všeobecně považovaný za nejlepší dílo uplynulého roku
Ať říkají cokoli, vždycky stejně zůstaneme samy,“ pronese zhruba uprostřed snímku Roma elegantní mladá žena směrem ke své služebné a chůvě jejích dětí, když se v noci vrací lehce podnapilá domů. Právě teď ji a čtyři potomky opustil manžel, zavedený lékař. Mexický režisér Alfonso Cuarón strávil léta vyprávěním příběhů o dětech, které opustili jejich otcové nebo které vyrůstají bez rodičů. Tematicky tak kroužil kolem svého vlastního dětství bez otce. Ve svém nejnovějším snímku, jenž se po vítězství na festivalu v Benátkách vyšvihl na konci právě uplynulého roku na špice žebříčků nejlepších snímků od britského The Guardian po francouzský Cahiers du cinéma a je oscarovým favoritem, obrátil pohled na ženy, které zůstaly. Na svou matku a rodinnou služebnou, která jej vychovala a jíž je celý film věnovaný.
Název je odvozen od movité čtvrti v Mexico City, kde Cuarónova středostavovská rodina žila. Silně osobní snímek je natočen v podmanivém rytmu na širokoúhlý formát ve stejně podmanivé černobílé, která precizně promyšleným scénám z rodinného života, do nichž občas pronikne revoluční kvas mexické metropole roku 1971, dodává snový rozměr i tíhu autenticity. „Vzpomínky vidím jako trhlinu ve zdi, která představuje bolest z minulosti. Snažíme se ji překrýt vrstvami barvy, ale pořád zůstává,“ prohlásil Cuarón loni v deníku Variety. Svoje trhliny v Romě mění v…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu