Obrazy, které dýchají
Z děl malíře Patrika Hábla člověku až běhá mráz po zádech
Svatý týden předcházející Velikonocům se blíží a znalci díla malíře Patrika Hábla tedy bystří. Třiačtyřicetiletý umělec totiž v tomto období pravidelně přichází s další výtvarnou intervencí, v níž svérázně rozvíjí dávnou křesťanskou tradici zakrývat během postního času v kostelích oltářní obrazy. Nejinak tomu bude letos: od Květné neděle připadající na 14. duben Hábl zakryje gotickou deskovou malbu Kristus na hoře Olivetské od Mistra litoměřického oltáře, aby se tak věřící připomínající si Kristovu oběť mohli při modlitbě věnovat vlastní kontemplaci nevyrušováni žádnými okolními vizuálními vjemy.
Není to ale samozřejmě jen tak obyčejné zakrytí. Hábl díla svých předchůdců překrývá vlastními obrazy – jejich abstraktní forma diváka neodvádí od duchovního rozjímání, ale naopak mu nabízí prostor pro rozvíjení imaginace. Tentokrát navíc Hábl své „hladové sukno“ (jak se postním obrazům říká) nepředstaví v kostele, ale ve stálé expozici Severočeské galerie výtvarného umění v Litoměřicích, kde se památka z počátku 16. století dnes nachází.
Villa Pellé se stává galerií první kategorie.
Je v tom jistá symbolika. Patrik Hábl se v posledních letech zcela zabydlel ve veřejném prostoru, kde jeho intervence nelze přehlédnout. Nyní se vrací do prostředí, ze kterého coby absolvent UMPRUM vzešel…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu