Chceme vlastní šampiony
Konkurence Číny a Trumpovy Ameriky zvyšuje tlak na Evropany, k nejvýraznější reakci náhle dochází na poli průmyslu
Evropská komise zablokovala spojení železniční divize německého Siemensu a francouzské společnosti Alstom. Tato poměrně nenápadná zpráva vzbudila počátkem února zvláštní pozornost snad jen mezi ekonomickými experty a milovníky vlaků. Nastartovala však evropskou politiku a důsledkem by nakonec mohl být i výrazný posun v integraci kontinentu.
Alstom je výrobcem francouzských souprav TGV, Siemens vyvíjí německé vysokorychlostní vlaky ICE. Jejich fúzí měla vzniknout celosvětově druhá největší firma v oblasti železniční techniky s ročními tržbami zhruba 15 miliard eur (384 miliard korun). Cílem bylo, aby obě společnosti dokázaly na světovém trhu společně konkurovat čínskému koncernu CRRC, který momentálně sektoru zcela dominuje.


Podle evropské komisařky pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestager by však spojení porušilo pravidla platná uvnitř evropského trhu. Vznikl by příliš velký gigant, což by výrazně omezilo soutěž v oblasti železniční signalizační techniky a vysokorychlostních vlaků. Evropská komise proto fúzi zabránila. „Je to politická chyba: úkolem Evropské komise je hájit evropské hospodářské zájmy,“ reagoval francouzský ministr hospodářství Bruno Le Maire, podle něhož zákaz prospěje hlavně čínskému průmyslu. Kritika přišla i od německého ministra průmyslu Petera Altmaiera (CDU), který dlouhodobě patří k úzkému kruhu nejbližších…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu