Čechy Čechům
Proč ze zdejších médií utekli skoro všichni zahraniční investoři
Z českého mediálního trhu odchází další významný evropský hráč. Francouzská skupina Lagardère minulý týden oznámila, že prodává svá zdejší rádia firmě CMI Daniela Křetínského. Dvaačtyřicetiletý miliardář tak upevňuje pozici jednoho z nejvlivnějších lidí v českých médiích. Přes svoje firmy kontroluje deníky Blesk, Sport a E15, několik časopisů (Reflex nebo Svět motorů), celou řadu webů a největší české knižní nakladatelství Euromedia.
K tomu si nyní pořizuje rádia Evropa 2, Frekvence 1, Bonton, Dance Radio a ZET. Těchto pět stanic dohromady tvoří největší privátní rádiovou firmu v Česku, která ročně vydělává desítky milionů korun. Křetínský od Francouzů kupuje ještě další rádia v Polsku, na Slovensku a v Rumunsku. Podle toho, co firmy o obchodu oznámily, Křetínský za vše zaplatí 73 milionů eur, tedy skoro dvě miliardy korun.
Jedná se ještě o tom, že by Lagardère přenechal Křetínskému některé časopisy přímo ve Francii, včetně francouzské verze známého módního magazínu Elle.
Od kondomů k elektrárnám
Křetínského mediální dům ve svých prezentacích uvádí, že jeho čtenáři tvoří už dnes třetinu české populace. S rádii se tento zásah ještě zvýší.
Muž, který dal tento vlivný podnik dohromady, je nyní (alespoň podle účetních výkazů) jedním z nejbohatších Čechů. Daniel Křetínský je současně už z jiné generace než většina ostatních na špičce, kteří vesměs zbohatli na privatizaci a transformaci ekonomiky v devadesátých letech. Tou dobou Křetínský ještě studoval.…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu