0:00
0:00
31. 12. 20164 minuty

Populárnější než Jágr

Youtubeři hledají etické hranice svého mediálního byznysu

A kdybych teď setřel čtyřlístek, mám dvojnásobek,“ pronáší dychtivě mladík, zatímco mincí stírá další políčko na výherním  losu. Nevyhraje nic. Přesto má zdlouhavé video na kanálu YouTube téměř 300 tisíc zhlédnutí, tedy na české poměry mimořádně vysoké číslo, o němž si mnoho zdejších populárních kapel může nechat zdát.

Videa youtuberů stírajících obyčejné levné losy, na které skoro nikdo nic nevyhraje, se stala jedním z posledních velkých hitů českého internetu. Před Vánocemi se objevil i další. Youtubeři s přezdívkami TVTwixx a Freescoot zveřejnili nabídku firmy BMW Invelt. Za dočasné půjčení auta, s nímž by ani nesměli opustit hranice Prahy, měli youtubeři natočit propagační videa a pravidelně pomlouvat konkurenční značky.

↓ INZERCE

Youtubering vytváří naprostý generační řez.

Stírací losy i nabídka aut ilustrují, jak vlivným marketingovým nástrojem se komunita youtuberů stala a jak je tedy nutné hledat v jejich produkci etické mantinely. Oba příklady totiž vzbuzují otázky, zda tu nedochází k propagaci hazardu mezi mladistvými nebo se nepřepisují všechna přípustná pravidla reklamy. Hledání etických pravidel ale nebude lehké, protože youtubering vytváří naprostý generační řez, kdy od třicátníků výš málokdo chápe, co je vlastně tak fascinujícího sledovat na videu někoho, kdo jen komentuje stírání losu, hraje počítačovou hru nebo vybaluje nákup.

Až do pokoje

Říká si PewDiePie a s 51 miliony odběratelů je nejsledovanějším člověkem na…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc