Zadání zní: „Jste poradcem ministra zdravotnictví. Máte pro něj vyhotovit zprávu, ve které mu doporučíte, zda by měla být v České republice některá očkování nadále povinná, nebo zda by mělo rozhodnutí o očkování dítěte záviset jen na vůli jeho rodičů.“ Máte přístup na internet a několik hodin na to, abyste si utvořili názor a dokázali ho obhájit před komisí.
I takhle by mohla vypadat maturita, a v některých zemích tak dokonce vypadá. Česku však zatím odhodlání pootočit zaběhlou svatou trojici otců a dědů – v podobě „znalostní otázka, potítko, encyklopedické opakování naučeného“ – chybí.
Tohle budeš potřebovat
Před šesti lety se soukromá vzdělávací společnost Scio rozhodla, že se pokusí školám a státu navrhnout novinku. Závěrečnou zkoušku, jež odpovídá nárokům, které na absolventy středních škol bude klást život, lépe než stávající maturita. Scio se inspirovalo v Dánsku a Velké Británii. Zkoušku, jejíž podstatou je pojmenovat problém, najít na internetu potřebné informace, posoudit jejich věrohodnost a nakonec formulovat srozumitelný závěr, tehdy v Dánsku právě testovalo tamní ministerstvo, v Británii ji vyvíjela Univerzita v Cambridge.
„Maturanti mají sice přístup k internetu, ale zároveň se neobejdou bez znalostí, které tam nenaleznou,“ argumentovalo Scio ve prospěch toho, aby jejich zkouška, pojmenovaná „um21“, nahradila nebo aspoň doplnila stávající maturitu. „Právě dovednost využívat vnější zdroje informací je tím, co dělá život ve 21. století jiným, než…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu