Místo činu: Praha
Antologie povídek je pátráním po možnostech české detektivky
Svést českou detektivku k drsné škole – takového úkolu se ujal literární kritik Pavel Mandys. Zakladatel ceny Magnesia Litera se věnuje žánrům, které jeho kolegové pomíjejí – jako je právě detektivka, ale i literatura pro děti či komiks. Bylo tedy nasnadě vybrat právě jeho coby editora českého příspěvku k edici Noir, která má kořeny v americkém nezávislém nakladatelství Akashic Books.
Na poli žánrovém vybíral Mandys z osvědčených autorů: bývalý policista Martin Goffa, literární vědec Michal Sýkora či matador Jiří W. Procházka. Spíše skromná tradice tuzemské detektivní literatury jej ovšem donutila sáhnout i mezi beletristy. Oslovil logicky ty, kteří už použili postupy vlastní detektivní literatuře – Kateřinu Tučkovou, Miloše Urbana nebo Petra Stančíka. Po Brooklyn Noir či Trinidad Noir je tu coby 81. svazek Praha noir. A právě místo činu je snad to jediné, co nakonec čtrnáct povídek dělených do čtyř oddílů spojuje. Všechny příběhy se odehrávají v české metropoli, od Karlova mostu po hostivařský industriál.
Zatímco česká detektivka koketovala spíše s britskou tradicí, ve které hrály prim logické hádanky odhalované bystrým vyšetřovatelem, noir vyrostl z americké drsné školy Dashiella Hammetta a Raymonda Chandlera. Pulpové magazíny přinesly ve dvacátých letech minulého století na scénu periferii, nelítostný byznys a temná zákoutí velkoměst, která jsou teritoriem obhroublých detektivů. Nebo častěji zoufalých soukromých oček, kterým na životě moc…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu