Lynch pod Tatrami
Slovenští výtvarníci ukazují veselé výjevy z temných hlubin našeho podvědomí
Funkcionalistickou pasáž spojující dvojdům mezi ulicemi Štěpánská a Ve Smečkách si architekt Eugen Rosenberg moc neužil. Krátce po dokončení musel utéct před nacisty do Británie a luxusní korzo obložené mramorem, sklem a chromovanou ocelí se následující dekády snažilo osiřele hájit pověst nejelegantnější pražské pasáže. Šestým rokem mu tady v téhle snaze pomáhá Galerie Ferdinanda Baumanna pojmenovaná podle stavitele, který si budovu od Rosenberga objednal.
Je umístěná do třech prosklených výkladů, kde zboží původně prezentovaly místní butiky. V sousedství hračkářství a tabáku se ve „výlohové galerii“ pod vedením kurátora Matouše Mědílka vystavuje umění přístupné v jakoukoli denní dobu a jakémkoli počasí. Aktuálně na výstavě Jarmily Mitríkové (30) a Dávida Demjanoviče (29) pojmenované Ve stínu mauzolea.
Gepardí národní povstání
Stejně jako Rosenberg i Mitríková s Demjanovičem se narodili na Slovensku (v Košicích a v Bardejově). A je to poznat na první pohled: pracují totiž s typickými prvky tamního folkloru. Když během studií hledali, s jakou technikou by mohli v uměleckých vodách prorazit, objevili pro sebe pyrografii. S tímhle kutilským vynálezem se setkal každý, kdo vyrazil na slovenský venkov: všude tam uvidí prodávat „typické lidové“ suvenýry, obrázky hor a lidí v krojích vypalované pájkou do dřevěné překližky.
Mitríková s Demjanovičem se ho rozhodli povznést na svébytný…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu