Do kraťasů!
Krátké filmy ukazují, kudy vede cesta k oživení české kinematografie
Diváci, kteří se před třemi lety vypravili do kina na české vztahové drama Rozkoš, se stali neplánovanými objekty pokusu. K celovečernímu filmu byl připojen dvouminutový snímek Nová dobrotivost od animátorky Lucie Sunkové ilustrující verše francouzského básníka Aimého Césaira – a šlo o „testovací balonek“ možného návratu krátkých filmů do kin. Součástí programu byly „kraťasy“ po desetiletí. Stejně jako patřily k československé kinematografii. A některé jako Možnosti dialogu Jana Švankmajera či Ropáci Jana Svěráka jí přinesly světovou proslulost. Po revoluci nicméně s transformací Krátkého filmu vymizely jako „neužitečný“ útvar, pro nějž se nenašlo místo ve finančních plánech producentů ani u distributorů v kinech.


Producent Martin Vandas do nich přesto brzy pošle další krátký film, olejovými barvami na sklo malovaný snímek Strom – opět od Lucie Sunkové. V aktivitách na oživení předfilmů v kinech je však spíš osamocený. A nejde jen o podmínky pro šíření. Na rozdíl od filmů animovaných dnes v Česku hrané krátké filmy téměř nevznikají. Ke škodě diváků i kinematografie, jak ukazuje úspěch snímku Furiant Ondřeje Hudečka na festivalu Sundance.
Jiný zážitek
Animovaným filmům se v Česku daří zejména díky tradici, kterou představovalo jako značka studio Bratři v triku. Vzniká jich ročně řada, více než časově náročných celovečerních děl, a…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu