0:00
0:00
Agenda5. 12. 20155 minut

Slovenská přetahovaná

Podnikatel Radim Jančura ohlásil, že kvůli státním podvodům odchází z důležité slovenské železniční trasy – ale stát nakonec ustoupil

Přinášíme levnější jízdenky, pohodlnější sedačky – a žaloby. (RegioJet)
Autor: Milan Jaroš

Podnikatel Radim Jančura miluje střety, a čím ostřejší, tím lepší. Zatím ze všech – a že jich za víc než desetiletou historii Jančurova podnikání v tuzemské dopravě bylo – totiž vyšly jeho dopravní firmy vítězně. Když ale minulý týden oznámil, že vlaky RegioJet odejdou z nejlukrativnější slovenské trati Bratislava–Košice, dalo se to číst i jako zpráva, že ve svém souboji se státními dopravci poprvé narazil na hranice svých možností.

RegioJet jezdí mezi dvěma největšími slovenskými městy necelý rok, od poloviny loňského prosince. Od samého začátku si stěžuje na to, že státní Železničná spoločnosť Slovensko (ŽSSK) hraje v konkurenčním boji nefér a provoz svých vlaků nedovoleně dotuje. Až do příchodu soukromého dopravce totiž na provozu této trati podle vlastních čísel státní firma prodělávala řádově miliony eur, ale jakmile vyjel RegioJet, snížila ŽSSK ceny svých jízdenek na polovinu, a najednou tvrdí, že díky efektivnějšímu hospodaření a organizaci jezdí na trati i bez státních dotací ziskově. To podle RegioJetu zavání nelegálními praktikami a tajným financováním z příjmů z jiných tratí. Platný zákon říká, že na trati, kde panuje konkurence, nesmí ten, kdo má na trhu víc než 40procentní podíl (což ŽSSK bezpochyby má), jezdit za podnákladové ceny, protože tím brání vstupu menších hráčů; ti naopak mohou jezdit třeba za korunu.

↓ INZERCE

Je to téměř identická situace, jaká od roku 2011 do letoška panovala na české trati Praha–Ostrava. Jančurův RegioJet a LEO Express podnikatele Leoše Novotného loni v létě zažalovaly České dráhy dohromady o půldruhé miliardy korun, protože svým - podle soukromníků nelegálním - snížením cen jízdenek nutily soukromé dopravce nasadit příliš nízké ceny. Tím jim měl státní dopravce způsobit zmíněnou ztrátu a vzniklo podezření, že stát nejprve na tuzemské železnice soukromníky pustil, a poté se je snažil zlikvidovat protizákonnou cenovou politikou. Stížnostmi se už pět let zabývá antimonopolní úřad, žaloba je dál v běhu.

Regiojet je na Slovensku ve stejné situaci jako v Česku.

Jsou-li čísla, propočty a především podezření samotného RegioJetu správná, dají se neférové praktiky silnějších hráčů překonat. Podle zveřejněných finančních výsledků je česká část firmy letos v zisku, sama deklaruje, že převáží až polovinu cestujících na trase a prakticky ji ovládla. Zmíněnou žalobu ovšem nestáhla, chce náhradu za předchozí čtyři roky provozu, politika Českých drah prý RegioJet nejen obírala o zisk, ale brzdila ho i v rozletu: kvůli údajné nechuti bank půjčovat rizikovému projektu se RegioJet vzdal plánů na provozování trati z Prahy do Hamburku. Tam teď spolu s německými drahami jezdí ČD.

Nikdy neříkej nikdy

Co se ale podle Jančurovy společnosti už překonat nedá, je balíček úlev, který zavedla na Slovensku vláda Roberta Fica: od loňského listopadu platí jízdné za všechny děti pod 15 let, všechny středoškoláky, vysokoškoláky, penzisty a všechny lidi nad 62 let, tedy zhruba za polovinu všech cestujících na železnici – ovšem jen ve vlacích ŽSSK. „Zavedli jsme sice pro všechny tyto skupiny výrazné slevy, ale pokud si konkurence může dovolit jezdit pro ně zadarmo, nemáme šanci je do našich vlaků nalákat,“ říká mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

A tak zatímco v Česku firma v posledních letech tvrdila, že na svých vlacích kvůli státním obstrukcím vydělává sice pomaleji a méně, než měla v plánu, ale vydělává, na Slovensku se jí vlaky nedaří obsazovat dostatečně, a proto raději ohlásila odchod. Stejně jako v Česku podal RegioJet podnět k antimonopolnímu úřadu a zvažuje žalobu a náhradu po státu v řádu desítek milionů eur.

Na návrhy, aby stát benefity pro občany proplácel všem dopravcům (jako je tomu v Česku u studentských či seniorských slev), slovenská vláda neslyší a proplácení jízdného pouze státní společnosti považuje tamní ministerstvo dopravy za zákonné. Jančura podle něj svými stížnostmi a prohlášeními „jen dělá politiku“.

Podnikatel Jančura pro zájem svého byznysu skutečně nemá potíž v jistém smyslu politiku „dělat“: když se mu po dlouhých snahách podařilo otevřít autobusovou linku Bratislava–Banská Bystrica (jediná župní města, která neřídí vládní Smer), pochvaloval si spolupráci s bystrickým náckovským županem Kotlebou a záměr odejít z klíčové slovenské trati oznámil na tiskové konferenci opoziční strany Sloboda a Solidarita. Nezpochybnitelný je ale fakt, že kamkoli jeho firmy přišly, ceny výrazně klesly a cestovatelský komfort nevídaně vzrostl, a mezi zákazníky má úspěch. To je i případ Slovenska.

V pátek ale mohl Jančura slavit nečekané vítězství. ŽSSK oznámila, že mezi největšími slovenskými městy od ledna zruší své vlaky Inter City, přímou konkurenci vlaků RegioJet. Bude dál provozovat méně komfortní a pomalejší rychlíky. Jaký vliv na počty cestujících to bude mít, se teprve ukáže. Problematické slevy dál platí.

RegioJet nyní bude přehodnocovat své plány na utlumení provozu a snižování počtu vlaků na trati. Odejít chtěl „někdy v průběhu prvního čtvrtletí“. To už bude na Slovensku po parlamentních volbách, do jejichž konání se nedá očekávat, že by vláda štědrou politiku měnila. Je možné – a Jančura to naznačuje –, že firma čeká, zda nový kabinet opatření nezruší.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].