0:00
0:00
Anketa10. 5. 20155 minut

Anketa: Co byste změnili na současné podobě maturit?

Astronaut
Mariana Hradilková Autor: Archiv

↓ INZERCE

Mariana Hradilková

Gymnázium Na Zatlance, Praha

Pro mne je absurdní představa, že mým výstupem několika let strávených na střední škole je vysvědčení hodnotící moji schopnost naučit se téměř sto otázek nazpaměť a vzápětí je přeříkat před komisí. Ještě absurdnější je fakt, že výsledné známky pro většinu studentů v dalším životě nejsou k ničemu. Je to systém, který se používá už po několik generací, ale podle mého názoru je zcela zastaralý. Když se nad tím člověk zamyslí, tak to vlastně dává smysl, protože samotná výuka na většině středních škol je založena na stejném principu. Řešení tedy nevidím v nekonečném obměňování podoby maturity, ale ve změně českého vzdělávacího systému jako takového.

Ondřej Hanko Autor: Matěj Stránský

Ondřej Hanko

Gymnázium Jaroslava Seiferta, Praha

Byl bych rád, kdyby celá maturita nahradila přijímačky na vysoké školy, protože je lepší soustředit se jenom na jednu zkoušku. Takhle to funguje například v Anglii. Rychlou změnu by si zasloužila státní maturita – hlavně sloh z češtiny. Ten maturanty nutí psát opatrně a tak, aby se vešli do tabulek Cermatu. Místo toho by měl ponoukat k větší tvořivosti a uvolnění fantazie. Ale třeba je všechno v pořádku a problém vězí v tom, že je maturantů příliš, jak tvrdí pan ministr Chládek. Naštěstí to není pravda.

Jakub Krejčí Autor: Archiv

Jakub Krejčí

Střední hotelová škola, Mariánské Lázně

Maturitu jsem úspěšně dodělal před třemi roky, tudíž se mi ta státní ukázala ve své první a neotřelé verzi. Bylo to poněkud zmatené, co se týče termínů a informací, co a jak se bude bodovat. Ale nakonec jsme skoro všichni (tedy kromě těch, kdo si vybrali matematiku, jež se nedala zvládnout a nebyla uzpůsobená pro nás smrtelníky z odborných škol) maturitu udolali a úspěšně zapili. Každopádně jsem čekal, že státní maturita alespoň něco změní v přístupu k exstudentům jak na pracovištích, tak na VŠ – a ono jaksi nic. Možná to bude znít hloupě, ale ani přesně nevím, proč se maturity měnily a proč za to stát tolik utratil.

Tereza Marytová Autor: Archiv

Tereza Marytová

Střední průmyslová škola oděvní, Plzeň

Změnila bych slohovou část. Opravdu se mi nelíbilo, že jsme výsledky věděli až po ústních zkouškách a v podstatě ani nevím, co jsem z toho slohu měla za známku. Prostě jsem dostala maturitní vysvědčení se známkou a hotovo. Celkově ta organizace stála za starou bačkoru, ale to byl na vině zřejmě Cermat. Jinak s ústní částí a zbytkem písemné části jsem absolutně žádný problém neměla. Do budoucna by to zkrátka chtělo asi lépe zorganizovat, ale je pravda, že já jsem maturovala před dvěma lety, takže možná už se od té doby „vychytaly mouchy“.

Albína Mrázová Autor: Archiv

Albína Mrázová

Střední hotelová škola, Mariánské Lázně

Co bych změnila, je přístup na školách samotných. Sama jsem patřila do ročníku, který dělal státní maturitu jako první. Podklady k přípravě na zkoušky byly mizerné a přístup učitelů ještě horší. Děsilo mě zdlouhavé čekání na výsledky testů, během něhož jsem se měla spíše připravovat na ústní zkoušku, než dumat nad tím, jestli jsem zvládla písemné testy. Nejdéle se opravovaly slohovky, takže i týden po ústních zkouškách vlastně nebylo, jak si oddychnout. Celkově to bylo zbytečně stresující.

Eva Trefancová Autor: Archiv

Eva Trefancová

Gymnázium J. Š. Baara, Domažlice

Státní maturitu jsem absolvovala před třemi lety, kdy byly ještě dvě úrovně. Jsem ráda, že jsem ji mohla skládat, neboť to pro mne bylo jednodušší oproti předchozí „staré“. Bohužel mi přijde, že didaktický test z českého jazyka je pořád spíše všeobecný než češtinářský. Každý rok si jej zkouším a jsem ráda, že pokaždé uspěji. Domnívám se také, že státní maturita má smysl, nedosahuje ale toho cíle, který měla (např. přijetí na VŠ bez přijímacích zkoušek).

Viktorie Sumová Autor: Respekt

Viktorie Sumová

Gymnázium J. S. Machara, Brandýs nad Labem - Stará Boleslav

Co mne opravdu štve na státních maturitách je, že jsme pro Cermat téměř jak pokusní králíci. Jeden rok se zvažuje, že bude maturita povinná i z matematiky, druhý rok se to prověřuje a studenti jen čekají, kdy to rozhodnutí přijde. Na který ročník to padne. Přitom si myslím, že až to udělají, tak neodmaturuje skoro nikdo. Nebo věčné tahanice o tom, kolik má být úrovní obtížnosti. Také nesmysl. Maturita je jen jedna a v zaměstnání pak nebudou koukat na to, jakou úroveň máme složenou.

Jinak se přiznám, že nepatřím mezi nejlepší studenty. Učení mne nikdy moc nebavilo, mám jiné priority. Letošní maturitní písemné testy pro mne byly docela překvapivé. Zejména didaktický test z českého jazyka. Kolem něj se také rozbouřilo nejvíce diskuzí. Těm, co nestudovali gymnázium, mohl dělat potíže. Když jsem viděla zadání, sama jsem začala panikařit. V tu chvíli mi to přišlo jako zrada. Člověk by měl lépe vědět, co ho čeká. Nezařazovala  bych úlohy týkající se všeobecných znalostí. I když někomu připadali primitivní, v českém jazyce bych je nečekala. Akorát to zbytečně několik lidí vyvedlo z rovnováhy. Chápu, že maturitu nemá nutně udělat každý, v tom případě je ovšem chyba v požadavcích na vzdělání na pracovní pozice, kde maturita není potřeba.

Nevím sice, jestli jsem u slohu prošla, ale výběr témat byl dobrý. Nejvíce maturantů podle mě psalo vyprávění na téma: „Jak jsem poznal vaši matku“. Témata  na sloh z anglického jazyka byla také dobře vybraná. Ale anglický poslech, byl proto, aby jej zvládli studenty všech typů škol, tak pomalý, že jsme u něj málem usnuli.

V podstatě mi podoba maturity nevadí, mohlo by být hůř. Měla by být ale jen jedna a stejná, a to nejen na jeden rok.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].