Měl to být sympatický obrat ve zdejším kulturním provozu. Léta se v Česku traduje, že šéfové významných institucí jsou na své posty dosazováni ze všech možných důvodů, jen ne kvůli tomu, že v oboru patří k extratřídě. Tak jak jsme to nedávno viděli během konkurzu na šéfa Národní galerie nebo zcela aktuálně při rošádě v Národním divadle. Pondělní zasedání komise pražského magistrátu hledající novou hlavu respektované Galerie hl. města Prahy mělo tento dojem vyvrátit. Jenže výsledek je opět – jemně řečeno – rozpačitý.
Do finále konkurzu se dostali odstupující šéf Moravské galerie v Brně Marek Pokorný, ředitel brněnského Domu umění Rostislav Koryčánek a letitá správkyně soukromé sbírky Vladimíra Železného Magdalena Juříková. Kdyby se na klání vypsaly sázkařské kurzy, Pokorný by měl bezpochyby nejnižší: Moravskou galerii dokázal během osmi let dostat na mapu kulturní Evropy, podílel se na řadě nezapomenutelných výstav, vyvaroval se jakýchkoli skandálů a mezi zdejšími vůdčími kulturními postavami si vybudoval bez debat výjimečné postavení člověka, který ví, co, jak, s kým, proč a za co dělat.


Brněnskou instituci na sklonku léta předčasně opustil právě kvůli tomu, že chtěl své zkušenosti zužitkovat v pražské síni, která nutně potřebuje stabilizovat. Mezi zainteresovaným publikem nebylo pochyb o tom, jak výběrové řízení musí dopadnout. Přesto komise…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu