Na hraně zneužití
Šokující akce jsou jen jednou z mnoha podob výtvarníka Ondřeje Brodyho
Výtvarné umění se na vládních výborech neprobírá každý den. Ondřeji Brodymu (32) se této výsady nyní dostalo kvůli performanci, jíž zahájil svou výstavu v pražské galerii Dvorak Sec Contemporary: galeristka mu půjčila svého malého syna, aby obtisky jeho těla natřeného barvou pokryl čistá plátna připevněná na zdi ve vstupu do expozice. Brody tak za nadšeného výskotu dítěte vysvlečeného do plavek učinil. Byla u toho i kamera TV Nova, a když reportáž uviděla vládní zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková, prohlásila, že i když se chlapečkovi kreace mohla líbit, měla na něj negativní vliv: „S dítětem umělec, který se snaží jen zviditelnit na jeho úkor, zacházel jako s věcí. Bylo to na hraně zneužití.“
Šimůnková se nyní chce s pomocí odborníků z vládního výboru pro práva dítěte zasadit o to, aby v budoucnu k ničemu podobnému nedošlo. Konkrétní plán morální očisty galerií zatím nemá, ale Ondřej Brody se diví už teď. „Lidé na těchto místech by se měli věnovat věcem, které jsou opravdu závažné. Jak dlouho loni paní zmocněnkyni trvalo vyjádřit se k protiromským pochodům na Šluknovsku? Zato tady má názor hned hotový, i když to viděla jen v televizi,“ říká umělec.
↓ INZERCE
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc