0:00
0:00
Dopisy3. 1. 20103 minuty

Dopisy

Astronaut

KLAUSE UŽ NA HRAD NEPUSTÍME
RESPEKT 52–53/09
Mirek Topolánek odpovídal v rozhovoru na otázku, proč se jako jediný předseda demokratické parlamentní strany nesešel s Inventurou demokracie. Protože jsem byl tím, kdo měl ve jmenované iniciativě rozhovory s politiky na starosti (tedy tím, koho pan předseda označil za špatného a agresivního komunikátora), rád bych uvedl na pravou míru některá nepravdivá tvrzení, která se v textu objevila:
1. Pana Topolánka jsem oslovoval SMS zprávou na konci srpna 2009, tedy v době, kdy už premiérem více než čtvrt roku nebyl.
2. Schůzku nám tehdy pan předseda přislíbil. Domluva konkrétního termínu pak probíhala oficiální cestou přes tiskového mluvčího a asistenty pana Topolánka. Jednání ale víc než měsíc nevedla k žádnému výsledku, a proto jsme se rozhodli připomenout se SMS zprávou přímo panu předsedovi. Ten na to reagoval sérií textových zpráv – jejich přepis je možné najít na webu www.inventurademokracie.cz. Vyplynulo z nich, že o setkání s námi nemá zájem, a proto jsme se o další kontakt už nepokoušeli.
3. Důvod a témata schůzky jsme stejně jako jiným politikům vysvětlovali několikrát ve všech e-mailech, telefonátech i SMS zprávách (šlo nám o stanovisko strany ke čtyřem legislativním absurditám).
4. S panem Topolánkem jsme se bohužel nesešli, ani na Albertově, ani nikde jinde. Stále však platí, že o takovou schůzku stojíme. Přestože Mirek Topolánek není jediným politikem, který se s námi nesešel, právě v jeho případě nás zrušení schůzky mrzelo. Názor předsedy jedné z nejvlivnějších stran byl pro naši iniciativu klíčový.
Jakub Mráček, student VŠCHT

JEŽÍŠ ZTRACENÝ V PŘEKLADU
RESPEKT 52–53/09
Nejde mi o knihu, na tu si každý vytvoří svůj názor, ale o poznámky autora článku, Petra Třešňáka: „Zejména v Česku, které neoplývá teologickými velikány, obnažují fakt, že západní křesťanství do značné míry troskotá na doslovnosti v chápání Písma…“ Obrat neoplývá teologickými velikány je trochu cítit novinářskou latinou – v podtextu je ironie, která naznačuje, že teologové jsou u nás hluboce podprůměrní. To však není pravda. Nemohu mluvit za katolickou teologii, ale v evangelické teologii se Česko může ve 20. století pochlubit několika vynikajícími osobnostmi respektovanými na evropské úrovni. A vysokou úroveň si česká evangelická teologie udržuje dosud.
Doslovnost v chápání Písma je v teologii dávno minulostí. Již přes 200 let pracují moderní teologové na různých hermeneutických a exegetických metodách, které daleko přesahují doslovné chápání Písma, a namnoze jsou s ním dokonce ve sporu. Rovněž aramejské prostředí, v němž se odehrával Ježíšův příběh, není pro teology ničím novým a dávno s tímto faktem pracují. Kniha Skryté evangelium může být v mnoha ohledech poučná a zajímavá a jistě je vynikajícím pokusem o mezináboženský dialog, ale jako kritika novozákonní teologie, jak ji v závěru své recenze představuje Petr Třešňák, nemůže obstát.
Martin Hrubeš

↓ INZERCE

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].