
I přes všeobecný pesimismus panující nad jeho fungováním je evropský jednotný trh stále obdivuhodným projektem


Na příběh evropské automobilky Opel, kterou v současnosti prodává General Motors za finanční pomoci německého státu ve výši přibližně 4,5 miliardy eur (6,7 miliardy amerických dolarů), lze nahlížet dvěma způsoby. Z prvního, poněkud pesimistického pohledu to vypadá tak, že Němci skandálním způsobem zaútočili na základní principy sjednoceného evropského trhu – a co je horší, že jim to prošlo.
V průběhu výběrového řízení, které v hledáčku médií na čas zatlačila do pozadí předvolební kampaň, stranila německá vláda jednoznačně konsorciu kanadsko-rakouského výrobce automobilových součástek Magna International, největší ruské banky Sberbank a druhé největší ruské automobilky GAZ. Pochybná obchodní logika Magny, podle níž by společnost udržela všechny čtyři továrny Opelu v Německu, ale okleštila by výrobu v efektivnějších závodech ve Španělsku, byla pro německé politiky v předvolebním zápalu jednoduše neodolatelná. Spokojeně přikyvovali a po straně Magnu ujišťovali, že pokud vyhraje, státní peníze se jen pohrnou.
Pravidla EU ohledně státní finanční podpory však členským zemím zapojení do takových bojů o dotace jednoznačně zapovídají. Šestnáctého října oznámila evropská komisařka pro hospodářskou soutěž Neelie Kroesová, že má důkazy o…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu