Pořád ještě má smysl zkusit České aerolinie zachránit
Ředitel pražského letiště Miroslav Dvořák se minulý týden stal zároveň ředitelem firmy ČSA, která hospodaří na hranici propasti. Je tedy zjevné, že oba státem vlastněné podniky směřují skrze personální unii k úzké spolupráci, podle některých pozorovatelů dokonce k dočasnému či trvalému vlastnickému propojení. Představitelé ČSSD to dokonce formulují jasně: oba podniky je třeba spojit do jednoho.
Plné vlastnické propojení obou firem je asi zbytečné (oba podniky přece kontroluje stát), ale dočasná úzká spolupráce se jeví jako docela rozumný nápad.
Radši počkat
Kdybychom žili v časech konjunktury, není asi příliš co řešit. Oba podniky si zaslouží rychlou, dobře promyšlenou privatizaci: aerolinie by mohl koupit nějaký větší evropský hráč a letiště nějaký zkušený provozovatel nebo by mohlo být případně prodáno na pražské burze.
V dobách prosperity a konjunktury by si stát dokonce mohl vesele vybírat a diktovat podmínky. Taková situace ale není. Evropské ekonomiky se nacházejí v krizi, zažíváme období tzv. de-leveragingu (odstraňování pákového efektu) a neochoty bank financovat akvizice skrze úvěry.
Trh je zkrátka na svém dně neboli „dole“ a z pohledu správného hospodáře není teď rozumné letiště privatizovat. Až přijdou lepší časy, zaplatí zájemci za letiště mnohem vyšší cenu než dnes.…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu