Přísnost je na nic
Hovořili jsme s expertkou na školství Janou Strakovou ze Sociologického ústavu AV ČR.



Mezinárodní výzkumy přinesly překvapivé zjištění: zdejší žáci základních škol oproti předchozím letům výrazně propadli ve znalostech matematiky a přírodních věd a ve schopnosti pracovat s informacemi. O tom, co to způsobilo a jak tento „sešup“ zastavit, jsme hovořili s expertkou na školství Janou Strakovou ze Sociologického ústavu AV ČR.
Jak si propad vysvětlujete?
Myslím, že si neuvědomujeme, jak moc se svět v posledních letech změnil, a že spolu s tím se tedy nutně musely proměnit i děti a jejich potřeby. Změny v projevech dětí vnímáme spíše jako něco závadného, čemu by bylo potřeba zamezit, než jako realitu, se kterou je potřeba pracovat. Mnozí učitelé, ale i rodiče často volají po důslednějším uplatňování autority učitele, větší přísnosti a domnívají se, že s jejich pomocí bude možno zachovat školu takovou, jaá byla dříve. To ale není možné. Děti mají daleko více příležitostí k rozmanitým zábavným aktivitám, jsou sebevědomější, svobodnější, protože taková je celá společnost.
Jak by na to měli učitelé reagovat?
Musí si uvědomit, že není v jejich silách děti změnit. Skuhrání k ničemu pozitivnímu nepovede. Je potřeba změnit přístup k dětem i k výuce.
Jak?
Učitelé si musí osvojit takové výukové metody, které jim umožní děti více zaujmout.
Proč se jim to zatím nedaří…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu