0:00
0:00
Kultura6. 9. 20095 minut

SOUSTRUŽNÍCI LIDSKÝCH DUŠÍ

PETR ŠÁMAL

PETR ŠÁMAL: SOUSTRUŽNÍCI LIDSKÝCH DUŠÍ
Autor: Respekt

O velké čistce v lidových knihovnách a lidech, kteří za ní stáli

Systém nastolený KSČ po únoru 1948 nefungoval od začátku bez chyb. Komunisté museli najít mezi občany pomocníky: ať už to byli spisovatelé a novináři, kteří i bez cenzury věděli, co a jak psát, nebo učitelé, kteří ochotně přizpůsobili osnovy novému řádu. Stejné to bylo s knihovnami. Aparát strany mohl požadovat vznik seznamu zakázané literatury, ale stěží jej sám mohl sestavit. Tady mu museli vyjít naproti sami knihovníci.

↓ INZERCE

Právě tomuto tématu se věnuje pracovník oddělení pro výzkum literární kultury Ústavu pro českou literaturu Akademie věd ČR Petr Šámal, který vydal kompletní soubor seznamů zakázané literatury z počátku 50. let minulého století pod názvem Soustružníci lidských duší. Knihu vybavil také zdařilou, čtivou a propracovanou studií o nástupu cenzury do knihoven.

PETR ŠÁMAL: SOUSTRUŽNÍCI LIDSKÝCH DUŠÍ Autor: Respekt

Klusali v ústrety

Šámal mimo jiné ukazuje několik smutných figur z knihovnické branže, které novému režimu naproti nejen šly, ale doslova klusaly. Takovým příkladem je

Jaroslav Frey

, autor nové knihovnické koncepce po únoru 1948. Coby knihovník se Frey zajímal od 20. let minulého století o psychologii čtenáře a klasické pohádky Boženy Němcové a K.J. Erbena prohlásil za žánr škodící psychice dítěte už za protektorátu. Raná 50. léta a všechny komise, schůze a projevy mu daly prostor pro naplnění vize, že lze skrze text cíleně ovlivnit myšlení a chování jednotlivce.

Frey dokonce dospěl k závěru, že děti pod vlivem pohádek chtějí napodobovat eticky problematické hrdiny, třeba českého Honzu, který úspěchů dosahuje s pomocí zázraků. A tak v roce 1950 publikoval Pohádku o dvou bratřích, kde jsou kouzla k ničemu a cenu má požitek zasloužený vlastní prací. Frey byl i nepřítelem detektivky, kterou považoval za cizí Slovanům, protože čtenáře „potřísňuje krví“ a jde o „zplodinu nakladatelského kapitalismu“, o „literární slivky“.

Petr Šámal bez odsudku a kádrování přibližuje také osudy a postoje knihovnic, které seznamy k „čištění“ knihoven tvořily. Jako příklad mu posloužily pracovnice Ústřední lidové knihovny Marie KropáčkováJarmila Kabešová-Waageová. Otec druhé jmenované, Jaroslav Kabeš, před válkou vydával spisy Ladislava Klímy a byl interpretem jeho díla. Téhož autora teď jeho dcera vyhazovala z českých knihoven coby škodlivý brak. Tyto dvě autorky seznamů také vyřadily romány, které před únorem 1948 na stránkách odborných periodik samy recenzovaly. Nešlo u nich tedy jen o vyhazování komunisty zapovězených autorů, ale také o osobní averzi či zaujatost.

Každá kniha byla v seznamech označena příslušnou charakteristikou: na výběr byla literatura dekadentní, exotická, fašistická, formalistická, naturalistická, ruralistická, snobská, úniková, braková, zastaralá, pornografická, rasistická, kolonialistická nebo existencialistická. Z regálů mizely spisy Černého, Chalupeckého, Jakobsona, Freuda, červená knihovna, Čapek, Peroutka, Medek, Masaryk, Langer, Durych, Deml a desítky dalších autorů. Nešlo o kvalitu nebo estetickou hodnotu díla, dominantní byl politický názor. Jenom do roku 1950 tak bylo vyřazeno 118 071 svazků knih. Spolu s dalšími knihami, které za tím účelem věnovali uvědomělí čtenáři, se tyto výtisky proměnily ve 119 144 kilogramů starého papíru, na nějž se po recyklaci měly tisknout sebrané spisy Aloise Jiráska a tituly zařazené do soutěže o Fučíkův odznak.

Knihovnická úderka
Komunistům však nešlo jen o zákaz určitého titulu, ale také o výchovu čtenáře. Kam až se dalo jít ve snaze ovlivnit, co lidé mají večer na nočním stolku, dokládá tzv. tuchlovické hnutí. Na konci roku 1948 v Tuchlovicích u Slaného usoudili tamní pionýři, že do knihovny chodí málo obyvatel jejich obce. A tak obcházeli dům od domu a knihy nosili čtenářům až pod nos. Měli mapu, kde si zaznamenávali, který dům se již do akce zapojil a který ne. V atmosféře politických procesů, zavádění družstev a strachu to byl ideální mechanismus, jak kontrolovat občany i za prahem jejich domů. Noviny přinášely informace o tom, jak se hnutí tuchlovických pionýrů po vlasti rozmáhá a kde všude už jsou knihovnické úderky.

Ale za fasádou se možná skrývala jiná realita a tu odhaluje Petr Šámal v závěru své studie. Cituje z dobové publikace Oldřicha Kapsy Práce knihovnických agitačních skupin, podle které se tuchlovické hnutí mělo dostat také do obce Vestec a úspěšně tady spolupracovat s učitelem Vladimírem Arnoldem. Ve vestecké kronice však mezi roky 1950 a 1953 není o tuchlovickém hnutí ani zmínka. Zato nechybí stížnosti na špatně fungující pionýrskou organizaci. Jak se zdá, osvětoví pracovníci zvládli všechno: sestavit seznamy zakázané literatury, formovat čtenáře k obrazu strany a vlády, ale také fingovat pro nadřízené realitu knihovnického života tak, aby vyhovovala požadavkům kladeným na ně „shora“.

PETR ŠÁMAL: SOUSTRUŽNÍCI LIDSKÝCH DUŠÍ
Lidové knihovny a jejich cenzura na počátku padesátých let 20. století (s edicí seznamu zakázané literatury),
ACADEMIA, 613 STRAN

AUTOR JE DOKTORAND NA FSV UK.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].