
Politici hlásí: už nebudeme lepit miliardové ztráty zdejší železnice. A spolu s tím se státnímu molochu začalo ve velkém pouštět žilou.


Ještě nikdy nebyla jejich budoucnost tak nejistá. Českým drahám, podniku, který zaměstnává více než padesát tisíc lidí a každoročně přepraví skoro dvě stě milionů pasažérů, jde o hodně. Svůj nástup na zdejší železnici ve velkém ohlašuje soukromá konkurence, a ač se to donedávna zdálo neuvěřitelné, má proti státnímu gigantu nemalé šance na úspěch. Je toho však víc – například tanec kolem obrovských veřejných zakázek a prodej nejlukrativnějších pozemků v českých městech. Vyhlídky nejsou nijak růžové a zdaleka nepanuje jasno, co z drah po této operaci zbude. Pro obyčejného pasažéra se však ve stejnou chvíli a nezávisle na tom objevilo i světýlko naděje, že se česká železnice konečně promění v prostředí příjemné pro lidi.
Nová situace
Ten příběh začal docela nenápadně. Jak to dnes ale vypadá, loňská spolupráce Libereckého kraje s německou dopravní organizací ZVON může strhnout skutečnou lavinu. Německým expertům na turistický ruch šlo původně jen o vypsání soutěže, která by zajistila jedno pravidelné vlakové spojení v liberecko-saském pohraničí. Výsledek nedávno skončené a v Česku dosud nevídané soutěže na železničního dopravce ovšem způsobil celostátní poprask: liberečtí politici totiž namísto Českých drah…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu