0:00
0:00
Kultura16. 2. 20084 minuty

Duševní menopauza českého filmu

Něco je špatně: člověk si při koupi lístků na nové české filmy připadá stejně provinile, jako když v trafice žádá o Blesk.

Astronaut
Autor: Respekt
Fotografie: Stačí mi jeden postinor a k tomu 30 milionů. (Film O život) - Autor: Nydrle Autor: Respekt
↓ INZERCE

Něco je špatně: člověk si při koupi lístků na nové české filmy připadá stejně provinile, jako když v trafice žádá o Blesk. Zkazky o černé sérii naší kinematografie odstartované listopadovými Posledními plavkami bohužel nejsou přehnané. Při sledování nových snímků Dušana Kleina,Filipa RenčeMilana Šteindlera se dere na mysl otázka, kde tihle zkušení režiséři nechali soudnost.

Jejich počiny spojuje slabá kvalita scénářů, které měly skončit už v šuplíku dramaturga. Producenti si – zdá se – příliš zvykli na to, že v tuzemském prostředí si na sebe vydělají i průměrné a špatné filmy. Stačí angažovat profláklé televizní tváře, známého režiséra, stlačit náklady na výrobu bezostyšným product placementem a krmit ochotná média rozhovory, historkami z natáčení nebo skandály z premiérových rautů. Jistě: film je regulérní produkt a tahle byznysová strategie je úplně legitimní. Jenže jak dlouho budou mít diváci v letošní rekordní nadprodukci – na měsíc připadají průměrně tři tuzemské premiéry – chuť kupovat výrobky, které mají parametry laciných šmejdů?

Čekání na učitele

Aspoň základním zvládnutím řemesla výstavby příběhu se může chlubit přes deset let starý scénář nynější dvorní novácké seriálové autorky Evy Papouškové ke Kleinovu filmu Svatba na bitevním poli. Děj ale není než…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc