Když se srazí oblaky
Srážka dvou oblaků nebývá nic dramatického – pokud k ní ale nedojde na digitální obloze technologického sektoru. A právě taková virtuální kolize nám pomůže pochopit, proč největší softwarová firma Microsoft nabízí za churavějícího internetového obra Yahoo! celých 44,6 miliardy dolarů.
Srážka dvou oblaků nebývá nic dramatického – pokud k ní ale nedojde na digitální obloze technologického sektoru. A právě taková virtuální kolize nám pomůže pochopit, proč největší softwarová firma Microsoft nabízí za churavějícího internetového obra Yahoo! celých 44,6 miliardy dolarů. Jak se práce s počítači přesouvá na internet, zdrojem moci a peněz budou čím dál víc internetové „výpočetní oblaky“, jak jim říkají zasvěcení. Microsoftu jde při převzetí Yahoo! hlavně o nafouknutí vlastního oblaku, aby se přinejmenším vyrovnal oblaku jeho nejnebezpečnějšího rivala, Googlu.
Tato největší fúze v internetové branži od nešťastného splynutí společností AOL a Time Warner v roce 2000 přirozeně ještě zdaleka není jistá. Když šel náš týdeník do tisku, společnost Yahoo! se k této nabídce ještě ani nevyjádřila – uvedla jen, že ji zvažuje. Její management, který již nápadníku z Redmondu dal několikrát košem, prý naopak hledá alternativy k převzetí, včetně odprodeje některých divizí, ba dokonce prý zvažuje spojenectví s Googlem. Nabídka od konkurence je sice možná, zatím však očividně nikdo nemá chuť licitovat s bohatým Microsoftem; ten si cení Yahoo! na 31 dolarů za akcii, tedy o 62 procent více, než činila závěrečná cena na burze před zveřejněním nabídky Microsoftu. A pak přijde ještě nevyhnutelné antimonopolní šetření, které bude jistě dlouhé, obzvláště v Evropě.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu