0:00
0:00
Česko2. 2. 200812 minut

Školní duch Rakouska-Uherska

Čeští školáci se už potřetí za sebou ocitli v mezinárodním výzkumu PISA nad světovým průměrem. Svými vědomostmi dokonce předstihli žáky vyspělých zemí, jako je třeba Švýcarsko nebo Rakousko.

Astronaut
Autor: Respekt
Fotografie: Zdejší školák zná teorii, ale v praxi plave. - Autor: Matěj Stránský Autor: Respekt
↓ INZERCE

Začněme z lepšího konce. Čeští školáci se už potřetí za sebou ocitli v mezinárodním výzkumu PISA nad světovým průměrem. Svými vědomostmi dokonce předstihli žáky vyspělých zemí, jako je třeba Švýcarsko nebo Rakousko.

A teď ta horší zpráva: uznávaný průzkum zároveň potvrdil, že české děti opakovaně selhávají v tom nejdůležitějším: mohou se sice pyšnit množstvím nabytých znalostí, ale nedokážou je dobře používat v praxi. A tahle nevýhoda nás v disciplíně zvané čtenářská gramotnost řadí pod světový průměr. Navíc výzkum mluví o závislosti dosažené úrovně vzdělání na sociálním statusu rodiny a potvrzuje propastné rozdíly v úrovni jednotlivých typů tuzemských škol.

Češi matematici

Mezinárodní vzdělávací výzkum PISA se v rámci Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) provádí od roku 2000 vždy po třech letech. Koncem minulého roku byly zveřejněny výsledky posledního z nich, z roku 2006. V Česku se ho zúčastnilo asi 9000 patnáctiletých žáků a žákyň z 245 škol. Soubor jejich odpovědí na nejrůznější otázky a příklady zkoumá dosaženou gramotnost v oblasti čtení, matematiky a přírodních věd. Vedle vědomostí a dovedností zaznamenává pomocí dotazníku i postoje a hodnoty. „Měl by o školácích prozradit, do jaké míry jsou schopni analyzovat problém, zdůvodnit řešení a srozumitelně ho zprostředkovat ostatním. Důležitým kritériem je i míra motivace k dalšímu…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc