0:00
0:00
Ekonomika15. 11. 20082 minuty

Krize jako výmluva

O tom, že světem cloumá finanční krize, nelze pochybovat. Pozoruhodné však je, co všechno se na ni svádí. I v normálních dobách dochází občas k tomu, že zkrachuje nějaký velký podnik.

Astronaut
Autor: Respekt
Fotografie: Jan Macháček - Autor: Pavel Reisenauer Autor: Respekt
↓ INZERCE

O tom, že světem cloumá finanční krize, nelze pochybovat. Pozoruhodné však je, co všechno se na ni svádí. I v normálních dobách dochází občas k tomu, že zkrachuje nějaký velký podnik.

Pokud se tak stane, normálně a bez emocí se analyzuje, co dělal podnik špatně, proč neodhadl vývoj a strukturu poptávky, kam, špatně nebo málo (nebo příliš) investoval, co vedení firmy zanedbalo: design, marketing, kvalitu, či distribuci? Nebo všechno dohromady?

Když ale přijde „finanční krize“, svádí se na ni všechno, jako by bez ní bylo všem dobře. Tak jsme se například dozvěděli, že české sklářství, především to spojené se skupinou Crystalex, zkrachovalo kvůli „finanční krizi“. Zhodnocující se koruna sice dělá své, leč je zjevné, že vlastníci podniku zanedbali také design i marketing. Jak chtějí vysvětlit, že srovnatelné produkty rakouské firmy Swarowski se prodávají řádově dráž? Zkrachovalé sklárny byly navíc zatíženy od dob pádu IPB velkými dluhy a na buben by přišly i bez „finanční krize“.

Podobné je to s americkými automobilkami. O tom, že General Motors asi zkrachují, se mluvilo už před dvěma lety. Firma podcenila inovace, nástup hybridních motorů, ale hlavně je zatížena nesmírně nákladnými (v americkém kontextu) programy na financování zdravotní péče a důchodů. Podnik zkrátka platí to, co má v Evropě na starosti stát.

Firmě, na které jsou…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc