Vana pro osmdesátníky
„Vám asi nebylo osmdesát?“ odpovídá Jindřich Vařecha trochu jízlivě na otázku, jak se mu vstupuje do vany. Jemu osmdesát je a do vany vstupuje nerad, tak jako většina starších lidí.
„Vám asi nebylo osmdesát?“ odpovídá Jindřich Vařecha trochu jízlivě na otázku, jak se mu vstupuje do vany. Jemu osmdesát je a do vany vstupuje nerad, tak jako většina starších lidí. Má ovšem jednu výhodu: je majitelem firmy Ravak, která vyrábí vybavení koupelen. Pro staré lidi vyvinula několik zlepšení, naposledy vanu Safe.
Vstupuje se do ní jinak a lépe. Má nižší okraj, nemá ostré hrany a hlavně, člověk si nejprve sedne na roh a nohy přehodí dovnitř. Navrhl ji mladý designér Kryštof Nosál, zkušenosti hledal u starých lidí i u těch, kdo se o ně starají. Mezi jeho konzultanty byla i Jitka Kadlecová, která je upoutána na invalidní vozík a věnuje se zlepšování domácností seniorů a postižených. Z vlastní i jejich zkušenosti ví: „Koupelna je vysloveně nebezpečné místo. Hluboká hladká vana, kolem ní sokl s ostrými hranami, vlhké dlaždičky. Uklouznout, rozbít si hlavu, uvíznout ve vaně, člověk má hned několik možností, jak si ublížit. Staří lidé mívají strach z upadnutí, proto se bojí a odmítají koupat,“ vysvětluje.
Trochu pomoci mohou různá madla a protiskluzové podložky, které jsou většinou stejně nevzhledné jako samo označení „zdravotní pomůcka“. I v tom je nová vana jiná. Je poměrně drahá, stojí přes deset tisíc korun. A je to současný, pěkný design. Ačkoliv po Evropě se už léta mluví o tom, že dnešní senioři jsou mnohem vybíravější a marnotratnější než kdy dřív, v Česku se o tom prozatím hlavně teoretizovalo. Pro starší lidi není na trhu skoro nic: třeba ani vhodný mobil či pračka. Přitom už i český senior by zřejmě docela rád investoval.
Společnost OMD Czech udělala na toto téma výzkum. Zjistila, že starší lidé projevují ochotu utrácet: kupříkladu za auto, kosmetiku, časopisy, elektroniku. Za vybavení bytu hodně utrácejí mezi padesátým a šedesátým rokem, když děti odejdou z domova a oni si chystají bydlení na další životní etapu. Nový výzkum dostal název Projekt UFO. Je to zkratka anglického „Understanding Fifties and Over“. A celkem to prý vystihuje, že spotřebitel senior je pro výrobce a marketing něco jako zelená zrůdička z Marsu.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].