Tričko bio organic
Organická bavlna? Ta dobře odsává pot, myslí si paní prodavačka v obchodním domě Marks&Spencer.

„Organická bavlna? Ta dobře odsává pot,“ myslí si paní prodavačka v obchodním domě Marks&Spencer. „Organic? To je jen takový nápis, na druhém tričku je zase žárovka, to nic neznamená,“ domnívá se druhá. „Z organické bavlny? To je jako bez chemikálií,“ říká prodávající v řetězci H&M.
Personál je zatím mírně dezorientován, neboť kolekce z organické bavlny přichází na pulty obchodů s oděvy právě v těchto týdnech. Oblečení s nápisem „organic cotton“ začíná v Česku prodávat hned několik mezinárodních řetězců: kromě Marks&Spencer a H&M také C&A, už druhou sezonu je má značka Jackpot a Cottonfield. Tenhle tah už firmy ozkoušely v zemích jako Dánsko, Německo, Velká Británie. Český spotřebitel i prodavač se ale teprve učí, jak číst cedulku „organic“.


Obecně: organická či bio bavlna není geneticky modifikovaná a pěstuje se bez pesticidů a insekticidů. Narozdíl od té obyčejné, která se stříká a práškuje ve velkém; údajně na ni padne čtvrtina světové spotřeby pesticidů. Také zpracování je ekologičtější.
„Organická bavlna má různé certifikáty. Některé zaručují, že se bavlna šetrně pěstuje. Jiné zohlední i to, jak je zpracovaná příze a konečný výrobek. Některé kladou důraz i na sociální aspekty,“ říká Kateřina Čapounová, která problém biotextilu důkladně mapovala pro server Biospotřebitel.cz. Tak třeba C&A deklaruje, že v jejích věcech je sto procent organické bavlny, ale není to potvrzeno žádným nezávislým osvědčením.
Než nás dojme ramínko s nápisem organic, je dobré si uvědomit ještě jednu věc. Organická bavlna neprospívá jenom životnímu prostředí, ale také tržbám. Třeba v prodejnách Marks&Spencer dělají ve Spojeném království s nálepkou „organic cotton“ slušné obchody už několik sezon. Výzkumem mezi zákazníky zjistili, že tři čtvrtiny z nich se zajímají o původ zboží, které kupují. A tak jim k tričku dodají ještě ten správný citlivý příběh.
Do Česka tenhle trend právě zvolna přichází. Mají v H&M hodně ekologických zákazníků? Paní prodavačka nemusí dlouho přemýšlet: „Jste první, kdo se na to ptá.“
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].