Brazilský Ikaros 1901
Počátky létání si obvykle spojujeme s bratry Wrightovými, Brazilci si ale myslí něco jiného.

Počátky létání si obvykle spojujeme s bratry Wrightovými, Brazilci si ale myslí něco jiného. Možná se Wrightové vznesli letadlem jako první, jenže k tomu potřebovali startovní dráhu postavenou z kolejnic, příznivý vítr a hordu pomocníků, kteří byli také jedinými svědky jejich prvních pokusů. Titul Otec aviatiky prý patří jejich krajanovi Albertu Santosi-Dumontovi, který totéž dokázal bez jakékoli pomoci, bez katapultu a před zraky stovek lidí. I když téměř o tři roky později. Letos uplynulo 75 let od jeho smrti a právě tento týden to bude 101 let, co svým motorovým letounem 14-bis provedl kousek za Paříží první let.


Třikrát kolem Eiffelovky
Tehdy Albert Santos-Dumont letěl tři metry nad zemí pouhých šedesát metrů, za další tři roky už dokázal letadlem překonat osmnáct kilometrů. Syna bohatého obchodníka s kávou ale neproslavila až konstrukce motorových letadel. Uznávaným leteckým konstruktérem se stal už potom, co sestrojil první řiditelnou vzducholoď poháněnou spalovacím motorem – vystavoval ji na Světové výstavě v Paříži v roce 1900.
Bylo to na samém počátku rozvoje letectví, kdy byl každý následovník pyšného Ikarose považován spíš za bláznivého sebevraha a snílka. Jenže mladý inženýr techniku a vědu miloval.
Když se kvůli úrazu francouzského otce rodina přestěhovala z brazilského města Cabangu na dlouhý čas do Paříže,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu