0:00
0:00
Ekonomika6. 10. 20076 minut

Udávat směr

O mužích se traduje, že se nikdy neptají na cestu. Nyní má mnoho z nich výmluvu v podobě přenosného navigačního zařízení.

Astronaut
Fotografie: Hustý provoz Autor: Respekt

O mužích se traduje, že se nikdy neptají na cestu. Nyní má mnoho z nich výmluvu v podobě přenosného navigačního zařízení. Letos se těchto přístrojů, jak kapesních, tak nainstalovaných do automobilů, prodá 35 milionů, což je oproti roku 2006 dvojnásobek (viz graf). Osobní navigace se tak stává jednou z nejrychleji rostoucích oblastí spotřební elektroniky. Nejnovější verze přístrojů umějí víc než jen ukazovat cestu těm, kdo se nechtějí nebo stydí zeptat. Odvětví se začíná soustřeďovat na služby, které by navigační zařízení mohla poskytovat, a tak nastává rvačka o to, komu budou patřit digitální mapy, které využívají.

↓ INZERCE

Drahé nákupy

Důkaz zmíněného posunu se dostavil 1. října, kdy firma Nokia, největší světový výrobce mobilních telefonů, oznámila, že se chystá koupit společnost Navteq, světovou jedničku na trhu digitálních map, a to za 5,7 miliardy eur (8,1 miliardy dolarů) v hotovosti, což je pro společnost s tržbami v hodnotě pouhých 362 milionů dolarů a 71 miliony čistého zisku v prvním pololetí letošního roku závratná částka. Nizozemská společnost TomTom, přední prodejce přenosných navigačních zařízení, zase v červenci ohlásila plán koupit Tele Atlas, druhého největšího vydavatele map, za 1,8 miliardy eur.

TomTom a jeho hlavní konkurent, americká firma Garmin, vyrábějí dohromady téměř polovinu všech přenosných navigačních zařízení. Jejich marže činí skoro 50 %. Své výsadní…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc